Klas Balkow kommer att lämna som vd för Axfood

6 februari 2024

Klas Balkow väljer att avrunda sin operativa karriär och har idag kommit överens med Axfoods styrelse om att lämna rollen som vd och koncernchef för Axfood senast vid utgången av 2024, varefter han kommer att finnas tillgänglig som strategisk rådgivare. Styrelsen inleder nu rekryteringen av en ny vd.

Klas Balkow i logistikcentret Bålsta foto Jonathan Näckstrand

– Jag vill rikta mitt och styrelsens varmaste tack till Klas för hans ovärderliga arbetsinsats för Axfood. Klas har tillsammans med sitt team skapat en enastående utveckling.  Med tydligt tillväxt- och förnyelsefokus och hög förändringstakt har Axfood attraherat många nya kunder och avsevärt ökat sina marknadsandelar. Bolaget har en stark position för fortsatt tillväxt. Jag vill särskilt lyfta Klas inspirerande förmåga att kombinera ett strategiskt och kommersiellt ledarskap med en humanistisk och empatisk framtoning. Det är inte dags för Klas att lämna över ledartröjan än då han kvarstår som vd under 2024, och jag är glad över att Klas även därefter kommer stå till förfogande för Axfood i en rådgivande roll, säger Axfoods styrelseordförande Mia Brunell Livfors.

Klas Balkow tillträdde som vd och koncernchef för Axfood 2017.

– Efter sju fantastiska år på Axfood och totalt 17 år som börs-vd har jag bestämt mig för att avrunda min operativa karriär och få mer tid för familj och annat i livet. Jag har stort engagemang för Axfoods utveckling och det kommer jag fortsätta ha. Vi har ett spännande år framför oss, med många saker på agendan för att fortsätta stärka vårt kunderbjudande om prisvärd, bra och hållbar mat för alla, säger Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow.

För mer information, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se

Denna information är sådan information som Axfood AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 februari 2024 klockan 08:25.

Kategorier: Axfood