Hemköp stödjer Go Red

2010-03-09 12:38

Under mars månad stödjer Hemköp Hjärt-Lungfondens kampanj ”Rädda kvinnohjärtat - Go Red” för fjärde året i rad. Genom försäljning av Go Red-pins i butikerna stödjer Hemköp forskningen om kvinnors hjärt- och kärlsjukdomar. Förtjänsten av pinsen går till forskning.

Go Red-pin
Go Red pin

– Som matvarukedja träffar vi människor över hela Sverige varje dag och om vi och våra kunder på det här sättet kan bidra till att öka kunskapen om kvinnors hälsa, är vi väldigt nöjda. Nära 60 procent av våra kunder och 70 procent av våra medarbetare är kvinnor och genom att stödja Rädda kvinnohjärtat - Go Red tar vi socialt ansvar inom hälsoområdet, säger Elisabet Green Karlsson, marknadschef på Hemköp. 

Kampanjen syftar till att uppmärksamma att kvinnor i lika hög grad som män drabbas av hjärtsjukdom. Hjärt-Lungfondens mål är att inom tio år halvera dödstalen i akut hjärtinfarkt för kvinnor. Det skulle innebära att över 2 000 kvinnor skulle räddas till livet varje år.

– Hemköp samarbetar med Hjärt-Lungfonden även i arbetet med forskning för barnhjärtan, också genom försäljning av pins som säljs i februari varje år. Förra året gav båda aktiviteterna drygt en miljon kronor, vilket motsvarar ungefär en forskartjänst, säger Karolina Sjöstedt, projektledare på Hjärt-Lungfonden.

Kommentera (1 kommentarer) Dela med dig
  1. Skrivet av: Ulla Bengtsson 2010-03-10 09:37

    På Hemköp i Gnesta finns inga GoRed-pin, Hur skall jan kunna få köpa en?  <a href="mailto:Janulla.bengtsson@hotmail.com">Janulla.bengtsson@hotmail.com</a>
Skriv en kommentar    
Användarverifikation Bild för användarverifikation