Självscanning positivt för kund och butik

2011-10-06 09:34

Självscanning har blivit ett allt vanligare sätt för kunder att handla i mataffären. Fördelarna är många, både för kunden och för butiken.

För ett par år sedan bestämde sig Axfood för att implementera självscanning i ett flertal Willysbutiker. Detta för att stärka positionen på marknaden, minska köerna i kassalinjen och uppnå en högre servicenivå som skapar ökad försäljning.

Flexibelt och koll på kostnaderna

För kunderna finns det många fördelar med självscanning. De flesta uppskattar att det är flexiblare och går snabbare att handla med självscanning. Registreringen av varor sker kontinuerligt under handlingen och kunderna slipper stå i eventuell kö och vänta på att få betala. Dessutom har man hela tiden koll på sitt köp, det vill säga hur mycket pengar man kommit upp i.

Minskade köer

Flexibiliteten och smidigheten för kunden gynnar även butikerna som får det lättare att hantera kundtoppar. Det minskar köerna vilket i sin tur innebär bättre service gentemot kunderna.

Hur skiljer sig självcheckout från självscanning?

Vid självscanning måste man först registrera sig i butiken. Därefter scannar man varorna själv efterhand som man handlar och betalar sedan med valfritt kort i kassan. Självscanning innebär att kunden måste bestämma sig innan man börjar sin inköpsrunda.

Självcheckout ger möjligheten att i kassalinjen själv bestämma om man vill gå i en automat eller traditionell kassa. Vid självcheckout scannar kunden varorna i kassaautomaten och sköter betalningen helt själv. Alla betalmedel kan användas. Kassavärdar assisterar kunden om så skulle behövas, t ex om kunden har kuponger. Självcheckout påminner mycket om flygets självincheckning i automat. 

Kommentera (0 kommentarer) Dela med dig
Skriv en kommentar    
Användarverifikation Bild för användarverifikation