Stadsmissionen och Axfood öppnar Nordens första Social Supermarket

2015-06-17 08:20

En matbutik som hjälper människor i ekonomisk utsatthet och tar tillvara på matsvinn. I höst blir det verklighet då Stockholms Stadsmission i samarbete med Axfood öppnar Nordens första Social Supermarket.

Idag finns det människor i Sverige som inte har mat för dagen, samtidigt som det slängs 622 000 ton ätbar mat, vilket motsvarar cirka 65 kilo per person och år. Mat som kastas helt i onödan.

I Europa, bland annat i Österrike, har så kallade Social Supermarkets funnits i över 15 år – med mycket goda resultat. Butikernas syfte är att minska onödigt matsvinn och på samma gång ge människor i ekonomisk utsatthet möjlighet att köpa mat till ett mycket lågt pris.

I slutet av 2015 öppnar Stockholms Stadsmission en butik med samma modell. Butiken blir den första av sitt slag i Norden.

– Vi har länge funderat på hur vi kan ta tillvara på alla förfrågningar om matgåvor vi får, och samtidigt förmedla dem till människor i fattigdom som vi möter på ett värdigt sätt. Med den här modellen ser vi att vi har hittat en framgångsrik väg, säger Marika Markovits, direktor på Stockholms Stadsmission.

Människor i ekonomisk utsatthet kommer att erbjudas medlemskap och på så vis kunna handla för en tredjedel av ordinarie pris. Ett viktigt syfte med butiken är också att erbjuda människor möjlighet att närma sig arbetsmarknaden via arbetsträning. Butiken kommer också att vara öppen för alla som känner ett starkt miljöansvar och vill stödja butiken genom att handla till fullt pris.

Möjliggörs genom nära samarbete med flera stora livsmedelsaktörer

Butiken, som är ett pilotprojekt, kommer att ägas och drivas av Stockholms Stadsmission och har tillkommit på initiativ av matvaruföretaget Axfood som driver bland annat Willys och Hemköpsbutikerna. Med i projektet finns också ett tiotal medfinansiärer, främst från livsmedelsproduktionsledet, som också kommer att skänka varor som ska säljas. Varorna kommer att vara nära eller passerade bäst-före-datum, eller av annan orsak i inte möjliga att sälja i en vanlig butik. Målet är att butiken ska ta tillvara på 200 ton mat det första året.

– Att minska matsvinnet är en viktig del i vårt miljö- och hållbarhetsarbete. Kan vi dessutom vara med och bidra till att göra en social insats är det förstås ännu bättre, säger Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.

Övriga finansiärer är: Vinnova, Axel Johnson, Arvid Nordquist HAB, Bring, Coca Cola Enterprises Sverige AB, HK Scan, Nestlé Sverige AB, Santa Maria AB, O Kavli AB, Svenska Cellulosa Aktiebolaget SCA, Orkla Foods Sverige.

Dela med dig