2001-10-24 08:05

Nu öppnar Willys i Växjö

Lågpriskedjan Willys fortsätter sin expansion och på torsdag den 25 oktober öppnar den 30:e butiken i Växjö. Det är redan befintliga Matex som efter ombyggnad slår upp portarna med ny profil. Butiken blir härmed den första i raden av Exet/Matexbutiker som konverteras till Willys. Butiken satsar på livsmedel och speciellt på färskvaror som frukt och grönt, charkuteri- samt mejerivaror.

- Nu får Växjöborna ännu bättre möjligheter att ta del av Sveriges billigaste matkasse, säger Anders Strålman, VD Axfood Lågpris AB. Willys lågpriskoncept är mycket starkt växande och en utmaning för övriga handlare i alla nya områden vi etablerar oss i.

Ett av skälen till att prisnivån i Willys kan hållas så låg är frånvaron av manuella diskar samt att butikerna drivs med hög effektivitet till låga kostnader. Men det finns gott om färskvaror, både fräscha grönsaker och färskt kött. Allt kött bereds och packas på plats i butiken och läggs ut färskpackat i diskarna – allt för att undvika långa transporter av färdigpackat kött.

– Willys startade i Kungsbacka för ca 15 år sedan och i alla prisundersökningar som gjorts sedan dess har de västsvenska matkassarna alltid varit billigast, säger Anders Strålman. Och billigast av alla har Willys varit. Vi är nu mitt uppe i en butiksexpansion som ska ge hela Sverige sänkta matpriser.

Under första kvartalet 2002 påbörjas en konvertering av resterande Exet och Matexbutikerna till Willysbutiker. När denna är klar kommer Willyskedjan att bestå av ett 70-tal rikstäckande butiker.

Willys ingår i Axfood Lågpris vars affärsidé är att tillhandahålla Sveriges billigaste matkasse och samlar tillsammans med Willys lågpriskedjorna Exet/Matex och HP Billigt och Nära. I verksamheten finns 85 helägda butiker som omsätter drygt 5 miljarder. Axfood Lågpris är därmed marknadsledande i Sverige på lågpriskedjor.

Dela med dig

Presschef Axfood