2003-08-15 08:05

Stockholmare och skåningar köper mest kräftor i butik

Kräftätandet har en stark tradition i Sverige. Dock skiljer det sig något mellan olika regioner var man införskaffar sina kräftor och vilka tillbehör som måste finnas till. Det visar statistik som Axfood sammanställt.

Lagrade ostar når sin absoluta försäljningstopp till kräftpremiären och är speciellt populärt i Norrland och Skåne. Men i Norrland fångar man förmodligen kräftorna i större utsträckning själv, precis som smålänningarna. Västkustborna, vana vid färsk fisk och färska skaldjur, nobbar de frysta kräftorna och följer inte den gängse trenden medan stockholmare, gotlänningar och skåningar gärna sörplar i sig frysta kräftor från butik.

Förr var det otänkbart att äta kräftor före den officiella premiärdagen en vecka in i augusti. De senaste tre åren har fem procent av försäljningen av kräftor skett redan i juli. 65 procent av kräftorna säljs i augusti och ca 20 procent av kräftorna säljs i september. Resten av året går försäljningen trögt, förutom en mindre topp till jul och nyår.

Axfoods bifogade statistik visar försäljningssiffror (volym kg) på frysta kräftor, räkor, bröd och lagrad ost från livsmedelsbutiker över hela landet under juli, augusti och september 2002. Försäljningssiffrorna är justerade efter antalet invånare i respektive region.

– Det går att se regionala skillnader i svenskarnas köpbeteende av kräftor i butik. De lokala skillnaderna är relativt konstanta från år till år och förklaras till viss del av tillgången på kräftor från lokala fiskevatten. Det är också intressant att se skillnaden av bröd och lagrad ost på svenskarnas bord under den här perioden, säger Kenneth Wall, informationschef Axfood AB.

I statistiken framträder andra lokala variationer som kanske inte är så välbekanta; i sydöstra och södra regionen äter man mer av räkor under kräftperioden än i övriga delar av landet, medan man i Stockholmsområdet är mindre förtjust i lagrade ostar. Istället finns i stockholmsområdet en tydlig förkärlek till kräftstjärtar. Lagrade ostar når annars sin absoluta försäljningstopp till kräftpremiären och är speciellt populärt i Norrland och Skåne. Bröd säljs mest i södra och västra regionerna, speciellt bra säljer det mörka brödet i sydost medan det mer eller mindre ratas i norr.

FAKTA STATISTIK
Statistiken nedan visar försäljningssiffror (volym kg) i procent för Axfoods livsmedelsbutiker över landet under perioden juli, augusti och september 2002. Försäljningssiffrorna är sedan justerade efter hur många människor som bor i respektive region.

Följande städer ingår i region norr: Hudiksvall/Ljusdal, Sundsvall, Härnösand/Kramfors, Sollefteå, Örnsköldsvik, Östersund, Umeå, Skellefteå, Lycksele, Piteå, Luleå/Boden, Haparanda/Kalix, Kiruna/Gällivare.

Följande städer ingår i region mellan: Enköping, Eskilstuna, Kristinehamn/Filipstad, Karlstad, Säffle/Åmål, Arvika, Örebro, Karlskoga, Lindesberg, Västerås, Köping, Fagersta, Sala, Borlänge/Falun, Avesta/Hedemora, Ludvika, Mora, Gävle/Sandviken, Bollnäs, Söderhamn.

Följande städer ingår i region öst: Stockholm/Södertälje, Norrtälje, Uppsala, Nyköping, Katrineholm, Visby.

Följande städer ingår i region väst: Falkenberg/Varberg, Göteborg/Alingsås, Uddevalla, Trollhättan/Vänesborg, Borås, Linköping/Skara, Falköping, Skövde, Mariestad.

Följande städer ingår i region sydost: Mjölby/Motala, Linköping, Norrköping, Jönköping, Tranås, Eksjö/Nässjö/Vetlanda, Värnamo, Ljungby, Växjö, Västervik, Hultsfred/Vimmerby, Oskarshamn, Kalmar/Nybro, Halmstad.

Följande städer ingår i region syd: Ängelholm, Helsingborg/Landskrona, Malmö/Lund/Trelleborg, Ystad/Simrishamn, Eslöv.

Dela med dig

Presschef Axfood