Alla i Sverige ska ha rätt till god, hälsosam, prisvärd och hållbar mat.
Genom investeringar i vår omnikanal-strategi stärker vi kundupplevelsen i samtliga kanaler. Våra kunder erbjuds idag e-handel genom willys.se, hemköp.se, mat.se och Middagsfrid.
Under första halvåret 2017 var försäljningen genomgående stark, vilket innebar en bra tillväxt för koncernen.
VDs KOMMENTAR
Axfood visade en bra försäljning under det första halvåret 2017. Vi satsar på vår framtida tillväxt både genom att stärka den befintliga verksamheten och genom förvärv. Många av investeringarna är kopplade till vår omnikanal-strategi. Under årets sex första månader förvärvade och integrerade vi nätmatbutiken mat.se, matkassebolaget Middagsfrid, gränshandelskedjan Eurocash och lagerhanteringen av frukt och grönt inom Saba.
Den höga aktivitetsnivån av framtidssatsningar påverkade koncernens rörelsemarginal negativt. Rörelseresultatet är dock i linje med vår helårsprognos.
STRATEGI
Långsiktighet, kundfokus och ansvar – strategi för lönsam tillväxt
Genom tillväxt ska Axfood befästa sin position som nummer två på den svenska marknaden och öka sin marknadsandel. Förutom organisk tillväxt i befintliga butiker och en offensiv etableringstakt ska Axfood växa inom digitala affärer. I början av 2017 stärkte Axfood positionen inom e-handel genom förvärvet av nätbutiken mat.se och Middagsfrid och utökade närvaron inom lågsprissegmentet genom att gå in i gränshandel.
NYCKELTAL
Nettoomsättning,
H1 2017
22 564
Mkr
Rörelseresultat,
H1 2017
884
Mkr
Rörelsemarginal,
H1 2017
3,9%
Ordinarie utdelning per aktie6,00
kr
Direktavkastning 2016
4,1%
Totalavkastning
senaste 5 åren184%
MEDARBETARE
Passion för mat och människor
Axfood – en bra arbetsgivare enligt medarbetarna.
Majoriteten av medarbetarna skulle rekommendera Axfood som arbetsgivare till sina vänner och
83 procent är stolta över att arbeta på sin arbetsplats. Koncerners nöjd-medarbetarindex (NMI) uppgår till 92, vilket är långt över benchmark på 86.
Drygt 8 av 10 medarbetare är stolta över att arbeta inom Axfoodkoncernen
Axfood speglar nutidens samhälle i Sverige
21%
av Axfoods anställda har internationell bakgrund
Den personliga utvecklingen inom Axfood är viktig, var
15:e
minut dygnet runt startar
en e-learning
Bra och hållbar mat till alla
Axfood ska se till att det finns bra och hållbar mat till alla. Alltid. Konsumenternas intresse för ekologiska varor, certifierade produkter och vegetabiliska proteinersättare fortsätter, vilket ökar den vegetariska och ekologiska andelen av försäljningen.
Med de egna varorna går Axfood i bräschen vad gäller krav på både produkter och leverantörer för att göra skillnad i sociala, miljö- och naturresursfrågor. Successivt införs också den svenskmärkning som branschen införde under året för att underlätta för konsumenten att se varans svenska ursprung.
258 egna varor hade 2016 svenskmärkningen.
Ekologisk andel av livsmedelsförsäljningen,
H1 2017
Andel egna varor av nettoomsättningen,
H1 2017
Axfoods klimatpåverkan
Axfood har reducerat klimatavtrycket med 79% sedan 2009.
Sveriges billigaste matkasse – med bra mat för alla
Willys leder och utvecklar lågprissegmentet i Sverige och är matbutiken för de prismedvetna. Willys ska erbjuda Sveriges billigaste matkasse både i de fysiska butikerna och via e-handel. I segmentet Willys ingår sedan andra kvartalet 2017 gränshandelskedjan Eurocash.
Nettoomsättning,
H1 201712 365
Mkr
Tillväxt,
H1 20177,8%
Rörelsemarginal,
H1 20174,0%
Tillsammans med företagskunder utveckla en bättre affär
Axfood Närlivs är en ledande grossist. Bolaget möter kunder med skilda behov inom flera segment: Handlar'n och Tempo, Convenience och den egna butikskedjan Axfood Snabbgross med 23 butiker.
Nettoomsättning,
H1 2017
1 444
Mkr
Tillväxt,
H1 2017
3,6%
Rörelsemarginal,
H1 2017
6,2%
Supportbolaget Dagab stödjer hela Axfood-koncernen genom rätt sortiment, rätt inköpspris och optimala logistiklösningar. Dagab ansvarar för ett effektivt varuflöde från sortimentsutveckling och inköp till lagerhantering och distribution. I segmentet Dagab ingår mat.se och Middagsfrid.
Nettoomsättning,
H1 2017
20 428
Mkr
Tillväxt,
H1 20171)
6,4%
Rörelsemarginal,
H1 2017
1,7%
1) Tillväxten baseras på pro forma för H1 2016 efter förvärv av lagerhanteringen av frukt & grönt.