Mat med omsorg

För oss är ekologiskt långsiktigt

Vår ambition är att utveckla fler och mer hållbara produkter, både för att bredda utbudet i våra butiker och underlätta för kunderna att göra bra val. Ett stort ekologiskt sortiment är en viktig del i detta arbete.

Våra kunder väljer i allt större utsträckning ekologisk mat. Det är glädjande, och nu gäller det att se till att den svenska livsmedelsproduktionen hänger med. För oss är det ett långsiktigt beslut att fortsätta satsa på att både marknadsföra och utöka sortimentet med ekologiska varor.

Ekologiskt i våra butiker

Antalet kunder som handlar mer än 10 procent ekologiskt i våra butiker ökar snabbt. Mer än var tredje matkasse från Willys innehåller minst en ekologisk vara. Att vara den dagligvarukedja som erbjuder den billigaste ekologiska matkassen är ett viktigt mål för Willys.

”Det är ett långsiktigt beslut att fortsätta utöka sortimentet med ekologiska varor.”

Hemköp vill erbjuda kunderna god mat med gott samvete, en omöjlighet utan ett brett och attraktivt ekologiskt sortiment. Målet för Hemköp är att till år 2020 öka sin försäljningsandel av ekologisk mat till 15 procent.​ 2014 valde Hemköp att helt övergå till att bara sälja ekologiska bananer och ta bort de konventionella ur sortimentet.

2017 var ekoandelen av den totala livsmedelsförsäljningen inom Axfoodkoncernen 6,8 procent.

Utökat eko-sortiment inom egna varor

Genom vårt eget varumärke Garant kan vi ständigt utöka vårt sortiment av prisvärda ekologiska varor. Garants ekologiska sortiment är noga utvalt, har genomgått tuffa tester och kommer från producenter som antingen har EU-ekologisk eller KRAV-märkt produktion. Ett brett ekologiskt sortiment är ett sätt för oss att påverka klimatet i rätt riktning.