Karriär

Axfood Snabbgross

13 feb 2019

Christofer Lindgren är stolt över kundkontakten

Efter 13 år inom Axfood Snabbgross har Christofer Lindgren lärt sig verksamheten från grunden. Som chef i butiken på Gärdet sätter han stort värde på relationen med kunderna och ser till att butiken lever upp till det som utlovas.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för dig?

– Det finns nästan inga vanliga dagar i mitt jobb. Det är det som är charmen. Mitt jobb är väldigt varierande. Jag har mycket kundkontakt, både i butik och ute på fältet i kundbesök. En hel del av mina uppgifter är även administrativa, som att lägga scheman till exempel.

Vilken typ av kontakt har du med kunderna?

– Det kan vara allt ifrån att jag blir nedringd till golvet för att hjälpa en kund som står i butiken, vill starta upp en verksamhet och ha hjälp och tips till att jag har inbokade möten för att förhandla priser eller göra en företagspresentation.

Vad skiljer en företagskund från en privat kund?

– Alla som handlar här måste ha ett organisationsnummer. Men den stora skillnaden är att våra kunder lever på att tillaga och servera maten de inhandlar här. Det ställer högre krav på oss att vi lever upp till det vi lovar. Även mängden i inköpen skiljer sig. Vi säljer storpack och har ett högt snittköp i butiken.

”Vi håller hög kvalité på varorna till ett pris som fungerar för kunden”

Vad innebär "delad glädje för bra mat, till bästa pris", för dig?

– Vi försöker pressa priserna utan att tumma på kvalitén. Vi är ett stort bolag och vill leva upp till de produkter vi lägger i hyllan. Därför håller vi hög kvalité på varorna till ett pris som fungerar för kunden.

Vad har du lärt dig under dina 13 år på Axfood Snabbgross?

– Jag har fått lära mig hur hela företaget fungerar med tanke på att jag haft flera olika roller. Den största insikten tycker jag är hur extremt viktigt det är med kundrelationer i min bransch. Det blir väldigt personligt. Jag känner kunderna via namn, de är inne i butiken varje dag och vi tar i hand när de går runt och handlar.

Vad är viktigast i ditt jobb?

– Att leva upp till det man lovar gentemot kunderna. För mig är det även viktigt att föra en schysst personalpolitik, att lyssna på vad de anställda har för utmaningar i vardagen, försöka ha rotation på uppgifter och effektivisera arbetet. Det är också viktigt att fånga upp önskemål som kommer från kunderna via medarbetarna som jobbar på golvet dagligen.

Vad är det roligaste i ditt jobb?

– Det är att det är så himla varierande. Från att sitta på kontoret enda dagen till att göra kundbesök en annan dag eller dela ut flygblad.

Bakgrund: Christoffer Lindgren började jobba extra på Snabbgross i Årsta 2005 medan han gick på gymnasiet. Efter att ha varit kolonialansvarig och distributionschef blev han kolonialchef. I november 2015 bytte han från Årstabutiken till Gärdet där han jobbar nu. Då som ställföreträdande chef innan han tog över jobbet fyra månader senare.