Karriär

Daniel har koll på vad du äter imorgon

Det första Daniel Hallmer gör när han kommer hem till någon är att glänta på kylskåpsdörren. På Axfood har Daniel tagit sitt favoritintresse lite längre. Hans jobb är att ligga steget före och lista ut vad folk vill ha i sina kylskåp de kommande åren. Daniel arbetar med sortimentsutveckling av Axfoods egna varor.

Vad gör en sortimentsutvecklare?

– Jag arbetar strategiskt och framtidsinriktat för att vi ska ha rätt saker på butikshyllorna. Jag håller koll på omvärlden, trender och hur konsumenterna tänker. Det gäller att hela tiden ligga lite före för att hamna rätt. Sedan pratar jag med kategorichefer, inköpare och producenter och för ihop olika delar av Axfood för gemensamma koncept och satsningar. Mitt jobb är att förstå vad konsumenterna vill köpa ungefär två år innan de själva vet det.

Hur bidrar du till bra och hållbar mat? 

– Axfood är ett gediget företag med en tydlig värdegrund. Värderingarna är med i allt vi gör. Men det gäller att inte nöja sig. Vi måste hela tiden lyssna på konsumenterna och vara förändringsbenägna. Vad som ansågs hållbart för några år sedan anses inte lika hållbart idag – det finns alltid mer att göra. Mitt jobb är att se till att Axfood kan erbjuda de mest attraktiva alternativen i butikshyllan, som både smakar och gör gott.

”Mitt jobb är att se till att Axfood kan erbjuda de mest attraktiva alternativen i butikshyllan, som både smakar och gör gott.”

Är du särskilt stolt över någon produkt? 

– Ofta glömmer jag vad jag jobbat med när produkten väl är ute på marknaden. Då är den ”gammal” för mig och jag har så mycket annat i huvudet. Men brioche-hamburgerbröden glömmer jag inte. Det var en lång process att sälja in idén internt och sedan hitta en leverantör som kunde tillverka dem. Och de blev en succé! Vi säljer tio gånger fler brioche-hamburgerbröd än vad vi hade räknat med från början. Ett lite lyxigare hamburgerbröd var helt rätt i tiden och gav konsumenterna något de saknade.

Hur trivs du på jobbet? 

– Jag hoppade faktiskt på mitt första jobb på Axfood mest för att frun ville flytta till Stockholm. Uppenbarligen trivs jag eftersom jag är kvar. Jag gillar att det är högt i tak, finns gott om möjligheter och att bolaget går bra. Det går att påverka och det är intressant och givande att arbeta med en så bred varumärkesportfölj, med bland annat Garant, Eldorado och Premier. Jag delar också Axfoods värderingar om vikten av hållbarhet och jämlikhet, vilket känns bra. Det är en stor arbetsplats med många olika människor, lite som ett minisamhälle. Jag tror att alla kan hitta sin plats och trivas här.

Vad kommer att finnas på framtidens butikshyllor? 

– Det är svårare att sia om framtiden idag än det var för några år sedan. Mycket av det som pågår runt om i världen påverkar oss. Så länge vi har det tryggt i Sverige fortsätter miljö och hälsa stå högt i kurs hos konsumenterna, som blir allt mer medvetna.

Bakgrund:

Daniel jobbar på Axfood sedan 2008. Efter två år på kvalitetsavdelningen hoppade han på en ny tjänst som sortimentsutvecklare. Han har alltid gillat mat. Som barn hjälpte han till på sina föräldrars vänners restaurang i utbyte mot god mat. Han är utbildad kock och har studerat till en kandidatexamen inom mat och måltid med inriktning kommunikation och innovation.