Karriär

2 maj 2019

Jonas utvecklar och förbättrar Axfoods affär genom data

Dagligvarubranschen har mängder med möjligheter inom big data, machine learning och algoritmer. Avancerad analys är högt upp på Axfoods agenda. Möt Jonas Wiorek, en av Axfoods data scientists.

Hej Jonas! Vad gör du på jobbet?

– Som data scientist jobbar jag framför allt med att personifiera erbjudanden som distributeras genom webb, mailutskick och e-handel. På så sätt kan vi skapa kundnytta och göra kunderna mer lojala till koncernens olika butikskoncept. Enkelt beskrivet handlar det om använda historiska data och göra modeller för att bättre predicera framtiden. Ett exempel är ”win-back”. Det är när en kund som tidigare handlat mycket i våra butiker inte längre gör det. Genom analyser kan vi identifiera dessa kunder, titta på mönster och lära oss av det. Vi tränar upp våra modeller på historiska data och kan därmed identifiera kunder vi håller på att förlora och kan då fånga upp kunden innan den lämnar oss, kanske genom särskilda erbjudanden. Inom Axfood finns många områden att jobba med för en data scientist, exempelvis prissättning, varudistribution och sortiment.

Vad fick dig att söka till Axfood?

– Axfood står för tydliga värderingar kring hållbarhet och mångfald som jag delar. Men framför allt är det roligt att ge sig in i en för mig ny bransch. Hela dagligvarubranschen står inför ett skifte, med mer personifiering och digitalisering. Vi har en guldgruva av data som vägleder oss eftersom vi har så hög andel medlemsköp. Det är guld för en data scientist – vi kan göra många intressanta analyser.

”Kom hit! Vi har en guldgruva med data, flera miljoner bonuskunder och jobbar agilt i en spännande dynamisk miljö.”

Vad är roligast med ditt jobb?

– Det är jättespännande att vara på Axfood. Jag kommer från en ingenjörstung bransch och trivs i den här lite annorlunda världen. Det är dynamiskt och det händer mycket. Dataanalys är ett tydligt fokus från både koncernledningen och vår största ägare, Axel Johnson. Jag är även matintresserad och det är en bonus att jobba med något som alla kan relatera till, jag har fått ett intressantare jobb socialt!

– På Axfood får jag vara med och utveckla hur vi ska jobba framöver. Tillsammans med Axfoods IT-avdelning är jag med och bygger upp en modern plattform, en framtidssäker utvecklingsmiljö med opensource-verktyg, språk och plattformar. En annan positiv grej är att det går snabbt här. Jag jobbar i produktion och det sker uppdateringar varje natt eller flera gånger per vecka. Det är spännande och jag får vara inblandad hela vägen och ser snabbt vad som funkar. Jag är lite nördig och tycker att det är roligast att hålla på med det tekniska, gräva ner mig i algoritmer och så.

Vad skulle du säga till en data scientist som är intresserad av att börja på Axfood?

– Kom hit! Vi har en guldgruva med data, flera miljoner bonuskunder och jobbar agilt i en spännande dynamisk miljö. Dessutom är det väldigt trevligt att jobba här. Vi som håller på med de här frågorna samverkar, träffas och bygger tillsammans. Häromkvällen hade vi ett hackathon där dataanalytiker och data scientists tävlade tillsammans under roliga former och åt pizza.

Bakgrund: Jonas har jobbat på Axfood sedan 2018. Han är utbildad civilingenjör på KTH och har utbildat sig på egen hand och på jobbet för att utvecklas till en data scientist. ”Det är ett yrke som innebär att man hela tiden behöver vidareutbilda sig.” Efter drygt 20 år på Ericsson, varav de sex sista som data scientist, bytte han bransch och började på Axfoods avdelning för affärsutveckling.