Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Axfood satsar stort på måltidslösningar

8 maj 2019

Måltidslösningar blir en allt viktigare del av Axfoodfamiljens kunderbjudande. Nyligen lanserade Axfoods varumärke Garant en serie färdiga måltidslösningar, samtidigt som Hemköp erbjuder större take away-avdelningar och mer generösa delidiskar i butikerna.

Middagstricket från Garant och take away på Hemköp i Mall of Scandinavia.

Måltidslösningar blir en allt viktigare del av Axfoodfamiljens kunderbjudande. Nyligen lanserade Axfoods varumärke Garant en serie färdiga måltidslösningar, samtidigt som Hemköp erbjuder större take away-avdelningar och mer generösa delidiskar i butikerna.

För att möta den ökade efterfrågan på bra färdigmat är måltidslösingar ett prioriterat område för Axfood och koncernens butikskedjor. Syftet är att hjälpa och inspirera kunderna till att enkelt och snabbt kunna äta god, nyttig, hållbar och prisvärd mat.

Garant lanserar Middagstricket

Axfoods eget varumärke Garant lanserade nyligen en serie om ett tjugotal nya produkter under konceptet Middagstricket. Det rör sig om ugnsrätter, grytor, sides och pizzor, som kommer att finnas i kyldiskarna och online på Willys, Hemköp, Tempo och Mat.se.

– Vi har tagit fasta på det vi förknippar med bra och hållbar mat, exempelvis många vegetariska rätter och att köttet är svenskt. Middagstricket är vårt sätt att inspirera till hur man snabbt kan fixa lunchen, middagen eller mellisen genom att kombinera produkter ur Garants breda sortiment, förklarar Johan Neuman, affärsområdeschef inom Axfood.

Sedan tidigare erbjuder Garant hackade, skivade eller mixade grönsaksblandningar liksom veganska röror som baba ganush, rödbetshummus, sötpotatisröra och bönröra.

Hemköp satsar på mer inspiration

Axfoods butikskedja Hemköp fortsätter att utveckla fler måltidslösningar som en del av sitt kunderbjudande. Hemköp i Mall of Scandinavia har fått en ny, stor take away-avdelning och en generös delidisk centralt i butiken. Egna kockar lagar varmmatsbuffén som har en säsongsbaserad meny och maten serveras i take away-lådor av miljövänligt material. I butiken har Urban Deli, Beijing 8 och Sushi Daily så kallade shop-in-shops.

– Många kunder vill gärna laga mat från grunden, men vardagspusslet kommer emellan. Men bara för att kunderna vill ha en snabb lösning vill vi inte ge avkall på smak eller kvalitet. Därför möter Hemköp det växande behovet med ett sortiment som ständigt utvecklas, säger Kristina Pettersson, utvecklingsansvarig för färdiga måltider inom Hemköp.

Ökad ägarandel i Urban Deli

Som ytterligare ett led i utvecklingen mot att inkludera måltidslösningar inom Axfoodfamiljen utökades ägarandelen i Urban Deli. Det innovativa restaurang- och saluhallkonceptet jobbar för att skapa ett godare och enklare matliv för sina kunder, oavsett om maten tas med hem eller äts på plats.

Kategorier: Axfoodfamiljen