Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Hållbarhet och jobb i fokus för Axfood under Järvaveckan

15 juni 2018

Frågor om plaståtervinning och matsvinn engagerade besökarna när Axfood medverkade på Järvaveckan. Många var dessutom intresserade av att prata jobb. För Axfood är Järvaveckan en utmärkt möjlighet till direkt dialog med kunder och allmänhet.

Hemköp anordnade en tävling där besökarna fick svara på frågor om plast.

Frågor om plaståtervinning och matsvinn engagerade besökarna när Axfood medverkade på Järvaveckan. Många var dessutom intresserade av att prata jobb. För Axfood är Järvaveckan en utmärkt möjlighet till direkt dialog med kunder och allmänhet.

Under Järvaveckan på Spånga IP samlas företag, föreningar och politiker från hela Sverige tillsammans med medborgare för att diskutera samhällsengagemang utifrån olika teman.

 På torsdagen medverkade medarbetare från Axfood, Hemköp och Willys i Axel Johnsons tält för att lyfta frågor om jobb, hållbarhet och matsvinn.

– Genom Järvaveckan kan vi ha en direkt dialog med kunder och kan även prata med personer som är intresserade av att jobba på någon av våra butikskedjor, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Willys pratade Svinnsmart

Möjligheten att få jobb i butik var en populär fråga bland besökarna. Willys valde därför att ta in extra personal för att kunna informera om hur man söker jobb och hur det är att jobba i butik.

Genom att bjuda på äpplen lyfte Willys även frågan om matsvinn och sitt initiativ Svinnsmart som går ut på att ta till vara på mat som skulle ha slängts.

– Det är en viktig fråga för oss. Vi sorterar till exempel bort äpplen som många inte vill köpa till fullt pris och prissänker dem. Det kan handla om att de har ett litet märke. Äpplena som inte säljs efter att vi packat om dem skänker vi till Matmissionen i Veddesta, säger Annette Ärlig, butikschef Willys Rissne Sundbyberg.

Hemköp lyfte plastfrågan

Hemköp anordnade en tävling för att lyfta sitt pantsystem för plastpåsar. Genom att svara på frågor om plast kunde besökarna tävla om 750 kronor i presentkort på Hemköp. Frågorna ledde enligt Maria Nobel, hållbarhetschef på Hemköp, till att flera började fundera över sin plastkonsumtion, fick upp ögonen för att panta påsar och ställde frågor.

– Det var många som tävlade och samtidigt började tänka till lite extra kring sin användning av plast, säger Maria Nobel.

Seminarium om jobb för nyanlända

Även under fredagen medverkar Axfood, Willys och Hemköp i Axel Johnsons tält. Som avslutning på veckan, under söndagen, deltar Axfood i seminariet ”Fler nyanlända i arbete – hur gör vi?”. Där kommer lärlingsprogrammet ”Nyanlända i Axfood” lyftas.

 – Det är intressant att komma dit för att se hur anställningsformen nyanlända i Axfood lyckats. Vi vill också inspirera människor att berätta för andra om programmet så att fler ser hur lätt det är att komma in i arbetslivet och samtidigt få språkträning på köpet, säger Håkan Björklund, ansvarig för public affairs på Axfood.

Kategorier: Hållbarhet Axfoodfamiljen