Axfoodfamiljen

Willys lanserar digitala kvitton

Utrullningen av digitala kvitton fortsätter inom Axfoodfamiljen. Nu lanseras tjänsten hos Willys.

Förbrukningen av papperskvitton i Sverige motsvarar årligen cirka 60 000 träd. Det är bland annat med detta i åtanke som Axfood har börjat rulla ut digitala kvitton hos butikskedjorna. Under 2018 infördes digitala kvitton på Hemköp och nu har det blivit Willys tur. Från vecka 6 kan alla Willys Plus-kunder välja att få sitt kvitto digitalt.

– Digitala kvitton är efterfrågat både hos våra kunder och medarbetare. Det blir enklare för kunderna och vi kan spara både på papper och miljön, säger Thomas Evertsson, vd på Willys. 

Varje år skrivs det ut kvitton på Willys som skulle räcka ett varv runt jorden om de lades på rad.

Främst unga efterfrågar digitalt kvitto

I en Sifo-undersökning* som genomfördes i januari 2019 på uppdrag av Willys uppger 31 procent av de tillfrågade att de skulle föredra att få sitt kvitto digitalt. Undersökningen visar också stora åldersskillnader vad gäller inställningen till kvitton när man handlar mat. Mer än en tredjedel (36 procent) av de tillfrågade i åldern 16-34 år svarar att de aldrig eller mycket sällan vill ha ett kvitto, medan motsvarande andel bland 56-79 åringar är 16 procent.

Så får du digitalt kvitto på Willys:

  1. Se till att du är Willys Plus-kund – om du inte är det kan du skapa konto här
  2. Logga in på willys.se/mitt-konto eller i appen och klicka i att du vill ha ditt kvitto digitalt
  3. Kvittona kommer därefter finnas på din personliga sida i inloggat läge på willys.se och/eller i appen

*Sifo-undersökning genomförd under januari 2019. Webbaserad undersökning för åldrarna 16-79 år, representativt för Sveriges befolkning.