Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Ann Carlsson lämnar Axfoods styrelse

18 augusti 2017

Ann Carlsson har i dag meddelat att hon på egen begäran och med omedelbar verkan lämnar sitt styrelseuppdrag i Axfood AB. Orsaken är Axfoods planer på att starta apotek på nätet.– Som vd för Apoteket AB blir det fel att då även sitta i Axfoods styrelse, säger Ann Carlsson.

Ann Carlsson har i dag meddelat att hon på egen begäran och med omedelbar verkan lämnar sitt styrelseuppdrag i Axfood AB. Orsaken är Axfoods planer på att starta apotek på nätet.– Som vd för Apoteket AB blir det fel att då även sitta i Axfoods styrelse, säger Ann Carlsson.

Ann Carlsson har suttit i styrelsen för Axfood sedan bolagsstämman 2015, men har nu valt att själv lämna sin plats sedan Axfood bestämt sig för att gå in på apoteksmarknaden.

Jag har känt till planerna en tid, men varit noga med att inte delta i diskussionerna då frågan om ett nätapotek kommit upp.
När nu Axfood bestämt sig för att gå in som en av tre delägare i det nystartade Hubia känns det därför naturligt att jag kliver av. Det är inte riktigt förenligt med mitt vanliga jobb som vd för Apoteket AB.

Det är med blandade känslor hon lämnar styrelsen.
Axfood är ett mycket spännande företag och det har varit två roliga och mycket stimulerande år där jag känt ett starkt engagemang.

Mia Brunell Livfors, styrelseordförande i Axfood AB, beklagar att Ann Carlsson lämnar styrelsen, men förstår samtidigt hennes beslut.
Ann har med sin erfarenhet och sitt stora branschkunnande varit en stark och positiv kraft i styrelsen och därmed också bidragit till Axfoods mycket fina utveckling och starka resultat de senaste åren, säger Mia Brunell Livfors i en kommentar.

Axfood har valt att tillsammans med Novax, Axel Johnsons investeringsbolag, samt tre e-handelsentreprenörer bilda bolaget Hubia vars affärsidé är att ”erbjuda ett brett och attraktivt sortiment av apoteksvaror på nätet, till låga priser, med snabba trygga leveranser och innovativa kringtjänster som gör kundupplevelsen unik”.

Vad det nya svenska nätapoteket ska heta och när lanseringen sker är ännu inte bestämt.