Axfood

Hemköp

13 feb 2018 07:05

Hemköp minskar matsvinnet med Karma

Hemköp inleder ett samarbete med matsvinnsappen Karma för att ta tillvara på så mycket mat som möjligt i butikerna och minska matsvinnet. Först ut är Hemköp Skanstull och Hemköp Sabis Fältöversten i Stockholm, ambitionen är att fler butiker ska följa.

Karma är en app som hjälper matbutiker och restauranger att minska sitt matsvinn. Bra mat med kort hållbarhet säljs genom appen till ett nedsatt pris. Det är främst färdigrätter som kommer att ”räddas" via appen men även andra färskvaror som mejeriprodukter, kött, frukt och grönsaker.

– Ingen mat som går att äta ska behöva kastas. Det finns flera sätt att undvika att behöva slänga mat som fortfarande går att äta. Ett bra sätt är att handla och äta mat så nära bäst före-datumet som möjligt. Genom samarbetet med Karma förenklar vi nu för våra kunder att göra en insats för miljön och samtidigt äta god mat. Tillsammans minskar vi matsvinnet, säger Maria Nobel, hållbarhetschef på Hemköp.

Att minska matsvinnet är en av de viktigaste och mest prioriterade frågorna för Hemköp. Under 2017 skänkte Hemköp över 50 ton mat till behövande som annars skulle ha slängts. Mottagare är frivilligorgansationer runt om i landet och Stockholms Stadsmissions sociala matbutik Matmissionen. Prioriterat är också att ge utrymme i sortimentet för produkter som hjälper till att minska matsvinnet på andra sätt. Ett exempel är ölet Bröggd som är bryggt på gårdagens bröd. Butikerna arbetar outtröttligt med att optimera sina inköp och mat nära bäst före-datumet sätts ofta ned i pris.

– Vi är imponerade av hur Hemköp arbetar med miljö och hållbarhet i deras butiker och det känns väldigt roligt att de valt att samarbeta med Karma för att minska matsvinnet ytterligare, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare av Karma.

För mer information och bilder kontakta:
Elin Jarl, pressansvarig Hemköp

Tel 076-139 25 88, elin.jarl@hemkop.se