100% ekologiska ägg hos Middagsfrid

27 mars 2018

Matkassepionjären Middagsfrid stramar upp sin äggpolicy ytterligare. Förutom att ägg från burhöns väljs bort, används från och med nu uteslutande ekologiska ägg i matkassarna.

–  På det här sättet tar vi ställning för hönsens välmående. Vi slutar därför att använda ägg som inte är ekologiska, säger Mikael Sahlsten, ansvarig för Middagsfrid.

Den ekologiska produktionen har flera fördelar för hönsen. Höns som producerar ekologiska ägg är frigående med tillgång till sittpinnar och reden att lägga ägg i. Beläggningen i stallarna är lägre än för annan produktion och minst en tredjedel av golvytan är täckt av ströbädd. Hönsen har dessutom tillgång till rastgårdar utomhus med gräs. De matas med foder som till minst 95 procent är ekologiskt odlat.

Middagsfrid, först på marknaden med färdigplanerade matkassar 2007, valde redan från start bort ägg från burhöns till förmån för ägg från frigående höns. Det är ett beslut som hållits fast vid sedan dess. När det vid ett tillfälle saknades äggpasta med ägg från frigående höns, kontaktades en leverantör som sedan valde att ta fram en sådan produkt.

Middagsfrids matfilosofi grundar sig i behovet av bra råvaror och ren mat. Säsongsanpassade premiumråvaror och svenska kvalitetsproducenter med fokus på färskt, klimatsmart och tillsatsfritt är basen i middagsmenyerna.

–  Vi väljer råvaror som är bra både för våra kunder och som samtidigt tar hänsyn till djur och natur. För oss går det hand i hand, säger Mikael Sahlsten.

Sedan årsskiftet är Middagsfrid leverantör av färdigplanerade matkassar åt Hemköp. Även dessa kassar innehåller från och med nu uteslutande ekologiska ägg.

Mer information om Middagsfrids matfilosofi:

För mer information, kontakta:

Mikael Sahlsten, ansvarig för Middagsfrid: 073–5958900.

Middagsfrid grundades 2007 och är världen första företag för hemleverans av färdigplanerade matkassar. Visionen är en bättre matvärld där allt fler värderar hemlagad mat baserad på riktiga råvaror där man även tagit hänsyn till hälsa, natur och klimat. Menyerna byts ut varje vecka och baseras på färsk, klimatsmart och tillsatsfri mat. Middagsfrid levererar till drygt 300 orter i Sverige. Sedan 2017 är Middagsfrid en del av Axfoodfamiljen.

Kategorier: Middagsfrid