Hemköp inför digitala kvitton

15 maj 2018

Hela 44 procent av svenskarna önskar få sitt kvitto digitalt och endast 3 procent sparar sitt kvitto efter matinköp, det visar en ny Sifoundersökning.* Den digitala förenklingen tar ett stort steg och miljön skonas när Hemköp som första matkedja nu erbjuder digitala kvitton. Kundnyttan och efterfrågan är stor. Miljontals kvitton kan nu bli digitalt sparade och slipper skrivas ut – med minskad nedskräpning och trädskövling är initiativet en viktig del av Hemköps hållbarhetsarbete.

Hemkop-digitala-kvitton-2

Hemköp var först med ett kortlöst medlemskap för några år sedan och är nu först i dagligvarubranschen att införa digitala kvitton i de cirka 190 butikerna. Digitala kvitton är en förmån inom Hemköps bonuskundsprogram där cirka 1,5 miljoner är medlemmar.

Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många för både kunder och medarbetare. Vi uppmuntrar våra kunderna att välja kvittot digitalt så spar vi även på jordens alla träd, säger Mats Axellie, IT-chef på Hemköp.

Sifo-undersökningen som genomfördes i maj visar att de i åldern 16-49 år är som mest positiva till den digitala förändringen. Hela 56 procent i åldern 30-49 år vill få sitt kvitto digitalt. I åldern 50-64 år ligger samma siffra på 40 procent. Hur ofta man slänger sitt kvitto efter matinköp visar också åldersskillnader. Endast 1 procent i åldern 16-49 år sparar alltid sitt kvitto jämfört med 10 procent i 65-79 år. Siffrorna visar tydligt att majoriteten av alla kvitton från dagligvaruhandeln hamnar som bäst i pappersåtervinningen, många skräpar ned våra butiker och gator.

För att få kvittot digitalt, som ett mejl och sparat på webben, så görs valet under kundsidorna på hemköp.se eller i Hemköps app. I arkivet med kvitton kan kunden sedan gå tillbaka till tidigare köp vid en eventuell reklamation eller för egen uppföljning av matinköp. Möjligheten att få kvittot i pappersform tas inte bort, det digitala är valfritt.

Enligt Svensk Handel skrivs det ut 1,7 miljarder papperskvitton varje år. Förbrukningen av papperskvitton i Sverige motsvarar årligen cirka 60 000 träd.

För mer information kontakta:
Elin Jarl, pressansvarig Hemköp. Tel 076-139 25 88, elin.jarl@hemkop.se

Mats Axellie, IT-chef Hemköp. Tel 08-553 999 04.

*Sifo-undersökning genomförd under maj 2018. Webbaserad undersökning för åldrarna 16-79 år, representativt för Sveriges befolkning.

Kategorier: Hemköp