1 jan 2020

Axfoods nya bolag – frön som ska växa och utvecklas

Axfood har många varumärken som funnits med länge. Men på senare år har Axfoodfamiljen också fått tillökning med ett flertal mindre bolag som alla ingår i en tydlig strategi att utveckla nya områden inom koncernen. Klas Balkow, vd och koncernchef, ger här sin bild av nyförvärven.

Under de senaste åren har fem nya bolag inkorporerats i Axfood. Vd och koncernchef Klas Balkow ser ett stort värde i att bredda koncernens verksamhet och även satsa på mindre aktörer.

– När vi om 40–50 år ser tillbaka kommer vissa av dessa ”frön” att vara stora bolag, några andra väldigt nischade. Det är det som är charmen och framför allt styrkan med att ha så många olika koncept.

artikelbild_matse.jpg

Mat.se – en renodlad nätbutik

Nätbutiken Mat.se har snabbt fått en stark position på marknaden för dagligvaror på nätet. Butiken erbjuder ett fullsortiment av matvaror i kombination med inspirerande recept, veckomenyer och möjlighet att handplocka egna matkassar. Företaget utvecklar också nya idéer och tjänster för att förenkla kundernas vardag. Sedan början av 2017 ingår Mat.se i Axfood.

– Med Mat.se har vi en större flexibilitet att snabbare kunna utveckla vår e-handel av mat, utan att behöva ta hänsyn till de fysiska butikerna och deras sortiment. Vi får en möjlighet att vara innovativa och utveckla nya tjänster för att möta e-handels­konsumentens behov och krav. Vi kan lära av det och föra över insikterna till resterande delar av familjen, säger Klas Balkow.

artikelbild_ud.jpg

Urban Deli – restaurang, saluhall och butik

Urban Deli är en kombination av restaurang, saluhall och butik som i dagsläget finns på fyra platser i Stockholm: på Nytorget, i Sickla, på Sveavägen och på centralstationen. Dessutom driver Urban Deli ett eget produktionskök. Axfood köpte 50 procent av Urban Deli redan 2014, men ökade ägandet till 90 procent under 2018.

– Urban Deli är vår fantastiska mix av café, restaurang och handel som konsumenten allt mer rör sig mellan. Genom deras spetskompetens kan vi utveckla måltidslösningar och testa dem i restaurangmiljö för att sedan kunna sälja dem i delin. Här har vi en chans att lära känna nya typer av maträtter och hur vi kan utveckla konceptet måltidslösningar för Axfood i sin helhet.

artikelbild_apohem.jpg

Apohem – hälsa och välmående på nätet

Nätapoteket Apohems affärs­idé är att erbjuda ett brett sortiment av apoteks­varor på nätet till låga priser och att genom snabba och trygga leveranser skapa en unik kundupplevelse med innovativa kringtjänster. Förutom läkemedel säljer Apohem även hälsorelaterade produkter för kropp, hälsa och välmående. Apohem grundades 2017 och ägs av Axfood och Axel Johnsons investeringsbolag Novax.

– Läkemedel och apotekprodukter passar väldigt bra på nätet. Med en egen nätaktör kan vi på sikt inte bara erbjuda alla konsumenter inom Axfoodfamiljens bolag dessa produkter utan också vara med i utvecklingen av ett område där vi ser en mycket starkt tillväxt.

artikelbild_middagsfrid.jpg

Middagsfrid – färdiga matkassar

Middagsfrid grundades 2007 och är Sveriges första företag för hemleverans av färdigplanerade matkassar. Visionen är en bättre matvärld där allt fler värderar hemlagad mat baserad på riktiga råvaror där man även tagit hänsyn till hälsa, natur och klimat. Menyerna byts ut varje vecka och baseras på färsk, klimatsmart och tillsatsfri mat. Middagsfrid levererar till drygt 300 orter i Sverige och är sedan 2017 en del av Axfoodfamiljen. 

– Färdigplanerade matkassar har haft en stark tillväxt på den svenska marknaden. Med Middagsfrid har vi en spets. Deras duktiga måltidsutvecklare och bra recept kan inte bara utveckla måltidskassarna, utan även konceptet måltidslösningar för att ta det med in i alla bolag inom Axfoodfamiljen.

artikelbild_eurocash.jpg

Eurocash – stark gränskedja mot Norge

Eurocash består av butiker utmed gränsen till Norge. Företaget satsar på att vara gränsens bästa matkedja, med produkter av hög kvalitet till priser som alltid ligger lägre än konkurrenternas. Eurocash, som förvärvades av Axfood 2016, är i dag den näst största dagligvaruaktören utmed gränsen till Norge. Ungefär 80 procent av kunderna är norrmän som åker över gränsen för att handla mat.

– Vi ser en fortsatt stor potential. I Euro­cash har vi en stark och tydlig position i gränshandeln med mat mellan Sverige och Norge, som är ett väldigt fint och starkt tillskott i Axfoodfamiljen, avslutar Klas Balkow.