Axfood 20 år

1 jan 2020

Hur möter Axfood framtiden?

Dagligvarubranschen står inför en rad spännande förändringar, inte minst inom digitalisering och e-handel. Men även mer färdiglagad mat och ett ännu större hållbarhetsfokus står på agendan för att möta framtiden. Här berättar Axfoods strategi- och affärsutvecklingsdirektör Carl Stenbeck om hur vi möter framtiden.

Mycket har hänt inom Axfoodkoncernen de senaste åren, bland annat har ett antal nya varumärken och bolag tillkommit. Hur bestäms det?

– Varje initiativ och investering för att utveckla vår koncern är unik och alla föregås av mycket analys och ett gediget grundarbete. Det gemensamma för alla satsningar är ambitionen att hela tiden utveckla affären över tid och se nya möjligheter som Axfoods starka affärsidé och vision möjliggör. 

Vilka ser du är de viktigaste trenderna inom dagligvaruhandeln just nu?

– Dagligvaruhandeln står inför spännande förändringar fram­över. Digitalisering är en självklar trend som Axfood investerar mycket i, inte minst det digitala kundmötet och e-handeln. Vi satsar också på att utveckla våra kundprogram, avancerad analys och automation. Dessutom vill allt fler äta färdiglagad mat och därför erbjuder nu flera av våra butiker varma lunchbufféer och ett stort utbud av färdigmat. Men den största trenden måste ändå sägas vara hållbarhetsfokuset. Hållbarhet går som en grön tråd genom allt vi gör idag. Bland annat arbetar vi mycket med att minska matsvinnet och att erbjuda fler vegetariska alternativ samt svenskt när- och lokalt odlat.

Hur tror du att branschen och Axfood ser ut om ytterligare 20 år?

– Om allt som så kallade matexperter siade om för 20 år sedan hade slagit in, så skulle vi idag leva på konserver, pulvermat och industritillverkade efterrätter. Det gör vi inte. Det enda vi vet är att vi inte vet. Grun­­den som Axfood står på är stabil och jag tror vi fortsätter vara inno­vati­va, utvecklas och ta mark­nads­andelar.