Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Kraften kring ett köksbord

KRÖNIKA. Vi samlades till en måltid vid det avlånga bordet. Vi skickade runt fat, delade bröd, slamrade med tallrikar och hällde upp dricka i glasen. Vi samlades till ett samtal om dagens händelser, saker att minnas eller att överväga. Vi samlades för att dela erfarenheter och vår syn på tidens skeenden. Måltiden gav oss en plats för samvaro, samförstånd och vardagens glädje. Så avslutades ofta dagen i en företagarfamilj. Min familj.

Porträttbild på Antonia Ax:son Johnson

Antonia Ax:son Johnson. Foto: Andreas Elgstrand

Resan mot Axfoods bildande började när min familj var som störst runt middags­bordet, med barn och deras vänner ständigt närvarande. Jag hade tagit över ansvaret för det gamla familjeföretaget några år tidigare och nu satte min man och jag rikt­ningen för framtiden med förvärvet av en stor handelskoncern.

Året var 1988 när Hemköp, Dagab, SABA Trading och flera andra företag kom in i Axel Johnson G­r­upp­e­n. Det var då jag äntligen såg tydligt hur mitt uppdrag för framtiden som familjeföretagare skulle komma att gestaltas. Det var en ny syn på företagande – att definiera företag som den största förändringskraften i samhället med möjlighet att påtagligt gripa in i människors vardag. Våra kunder, som i och med förvärvet kunde räknas till ett par miljoner om dagen, påverkades av oss. De köpte mjölken, osten, korven, frukten och flingorna i våra butiker och packade upp dem i sina kök för att förbereda sina måltider. Vad vi valde för produkter att erbjuda påverkade våra kunders vardag. Vilket ansvar vi har, hann jag tänka. Och vilken möjlighet att ladda vårt agerande med viktiga värderingar. Kunde vi möjligen bli ett ”gott” företag? Det trodde våra medarbetare på.

Miljö, kvalitet och hälsa var de tre första ledorden. Det var Hemköp som tog täten i denna första omvandling av handeln och matbutikerna. Snart hade vi skidhjälten Gunde Svan i en lång rad reklaminslag på tv där han, med griskultingar i famnen, talade om tillit och god djurhållning. Vi talade om miljö – något som myndigheter eller verk skulle ägna sig åt, inte företag. Vår resa hade börjat och omvärlden uppmärksammade det vi gjorde.

Antonia Ax:son Johnson, grundare

Det är Axfoods alla kunder och medarbetare som är vår starkaste motor för förnyelse – i dialog och i ständig förändring för bättre mat och måltider.

Nyligen besökte jag en Willysbutik. Jag vandrade runt med glädje och tänkte på vad som skett under de senaste 20 åren. Bildandet av Axfood manifesterade vår tro på mat som affärsområde men också vårt syfte att påverka och förbättra samhället. I butiken slogs jag av den tysta dialog vi för med våra kunder. ”Vad kan jag stå till tjänst med?” tycktes butiken fråga. Glutenfritt, vegetariskt, djuretik på en ny nivå, förpackningslösningar och fokus på svinn. Egna produkter, sprungna ur vår övertygelse. Beställa och hämta som det passar just mig. Aldrig hade jag för 20 år sedan kunnat fantisera om alla idéer som fått sitt uttryck i Axfoods butiker, stora som små. Det är Axfoods alla kunder och medarbetare som är vår starkaste motor för förnyelse – i dialog och i ständig förändring för bättre mat och måltider.

Jag återvänder till mitt köksbord kring vilket mina vänner och min familj nu bänkas. Vi samtalar medan vi skickar runt faten med mat från många olika kulturer. Här finns sushi och quinoa, renkött och grön­saker odlade nästgårds. Allt lika självklart. Vi samtalar om den värld av oanade möj­ligheter som möter våra unga i dag. En värld av goda förändringar. Men också om polari­sering i debatter och åsikter, politikens kortsiktighet, samhällsförändringens hastighet och planetens utsatthet. Och vi reflekterar, precis som vi gjorde för 20 år sedan, om måltidens betydelse för vår vardag. För just samlingen kring maten är en stor, ibland till och med avgörande, kraft i den tid vi lever i. Axfoods alla medarbetares goda energi kan skapa just den viktiga samlingen. Med det perspektivet känns min företagargärning mer angelägen än jag någonsin kunnat ana.

Antonia Ax:son Johnson
Axfoodkoncernens grundare

Kategorier: Axfood 20 år