Om Axfood

Hemköp tar sin utgångspunkt i glädjen för mat som gör gott både för människan och omvärlden. För att kunderna ska känna sig trygga med sina inköp erbjuder Hemköp ett brett sortiment av hållbara varor, utvalda med omsorg. 

Matglädje och inspiration

Glädjen för god mat i säsong genomsyrar Hemköps butiker såväl som e-handel. Hemköp strävar efter att alltid erbjuda kunderna ett stort urval av ekologiska och vegetariska produkter. Genom matinspiration vill Hemköp göra det så enkelt som möjligt för kunderna att navigera rätt i receptdjungeln, vardagspusslet och bland nya mattrender, till vardag som till fest. 

Hållbarhet ett ledord

Hemköp har arbetat aktivt med hållbarhet sedan 1980-talet. Idag säljer Hemköp exempelvis endast ekologiska bananer, Fairtrade-märkta rosor och ägg från frigående höns. Hemköp var den första dagligvarukedjan i Sverige som slutade att sälja fisk och skaldjur från hotade bestånd.

Prisvärd e-handel

Sedan 2016 erbjuder Hemköp e-handel där kunderna antingen kan beställa hem varorna eller hämta dem i butik. Hemköp erbjuder även färdigplanerade middagskassar. Middagskassarna innehåller enbart färska råvaror, en hög ekoandel, fisk och skaldjur från hållbara bestånd, ägg från frigående höns samt svenskt kött.

Nettoomsättning: 6 171 Mkr (2016)
Rörelseresultat: 260 Mkr (2016)
Antal butiker: 183, varav 116 handlarägda
Medelantalet anställda: 1 817 (2016)

Läs mer på www.hemköp.se