Ursprung – varför framgår inte ursprungsland på alla era egna varor?

Det finns flera förklaringar till detta. En är att ursprungslandet kan variera. Vi handlar med leverantörer och inte med länder. Till exempel är skördeprodukter beroende av olika väderförhållanden. När en sämre skörd uppstår i ett land behöver vi ha möjlighet att istället köpa produkten från ett annat land för att det inte ska gapa tomt i butikens hylla.

En annan förklaring är att förpackningsmaterial ofta trycks upp i förväg, samt i regel i större mängder. Vid ändring av ursprungsland skulle samtliga förpackningar behöva kasseras. Det är inte hållbart miljömässigt, tycker vi.

Allt fler konsumenter veta ursprung när de köper en vara och vi arbetar aktivt med att ta fram olika lösningar. På Garants hemsida www.garantskafferiet.se finns information om ursprungsland på flertalet av Garants produkter. Här kan du till exempel spåra exakt var din tonfisk är fångad och till och med få veta vem som var kapten på fiskebåten.

Det är alltid möjligt att kontakta vår Konsumentkontakt för att få reda på ursprungsland för en specifik vara. Klicka här för kontaktformulär