Om Axfood

Så möter Axfood en föränderlig omvärld

Urbanisering, digitalisering och fokus på hållbar livsstil är stora trender som påverkar hela samhället och så också dagligvarubranschen. Här är fem viktiga strömningar och Axfoods strategier för att möta dem.

Dagligvaruhandeln i Sverige är en mogen marknad där Axfood är den näst största aktören, en position som stärkts de senaste åren. Konkurrensen är hård och har ökat på grund av lågpriskedjor, etablering av e-handel och att svenskarna äter mer ute. 

Urbanisering och demografiska förändringar

Befolkningen i Sverige fortsätter att öka till följd av invandring, minskad utvandring och att det föds fler människor än det dör. Samtidigt koncentreras befolkningen allt mer till storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö.

Axfood möter urbaniseringen på flera sätt. Bland annat etablerar vi butiker på tillväxtorter där det finns goda kommunikationer. Vi erbjuder ett modernt sortiment med butikslagad mat, stort utbud av frukt och grönt, mat från olika länder samt många ekologiska och ursprungsmärkta varor. Axfood är också delägare i Urban Deli, ett koncept som förenar restaurang, saluhall och butik, för att bättre förstå vad som inspirerar storstadskunden.

Genom Hemköp, Willys Hemma i stadskärnan och som leverantör till bostadsnära servicebutiker möter Axfood det ökande behovet av små inköp nära hemmet. Vi erbjuder också digitala tjänster för en bekvämare vardag.

Bekvämare vardag med digitala tjänster och e-handel

Stegvis anpassas Axfood till det allt mer digitala samhället. Axfood Närlivs erbjuder e-handel sedan länge, Willys och Hemköp införde e-handel under 2016 och vid årsskiftet 2016/2017 förvärvade Axfood onlinebutiken Mat.se. Vi erbjuder mobila betalningar och kortlösa kundprogram. På Tempo och Handlar’n kan vi erbjuda kunderna digitala kvitton.

Axfood levererar varor till flera av de största matkasseföretagen och Hemköp erbjuder prenumeration på matkassar i flera städer i Sverige. Med 23 butiker runt om i landet har Axfood Snabbgross en stark position som grossist till café- och restaurangbranschen.

Hälsa och livsstil

Samhällets efterfrågan på hälsosam, vegetarisk, ekologisk, färsk och proteinrik mat ökar och den medvetna konsumenten visar sin livsstil främst genom kosten. Försäljningen av ekologisk och vegetarisk mat drivs både av omtanke om den egna hälsan och om djur och natur.

Axfood bidrar genom inspiration, råd och ett rikt sammansatt sortiment. Vi ökar ständigt utbudet av ekologiska varor under vårt varumärke Garant, där även det vegetariska utbudet växer. Axfoods kedjor fortsätter att satsa på frukt och grönt samt vegetariska proteinersättare.

Hållbarhet ett grundkrav

Att livsmedel framställs på ett ansvarsfullt sätt blir allt viktigare för våra kunder, och förväntningarna ökar hela tiden. Ansvarsfull produktion rymmer många olika frågor och åtgärder – det handlar bland mycket annat om arbetsvillkor och miljöskydd hos odlare och producenter, djurens hälsa, resurseffektivitet och minskat svinn i alla led, minskad klimatpåverkan samt ekologiska och miljömärkta varor.

Hållbarhet är sedan länge en viktig del i Axfoods strategi och målet är att vara branschbäst på hållbarhet. Vi erbjuder säkra och miljöanpassade livsmedel, minskar kontinuerligt vår klimatpåverkan, säkerställer goda arbetsvillkor hos leverantörer och ursprungsmärker våra egna varor.

Prisvärt mer än bara pris

Parallellt med höga förväntningar på trevliga butiker och ett stort utbud av färskvaror och ekologisk mat, är kunderna generellt mycket prismedvetna. För många kunder är prisvärdhet den viktigaste faktorn när de väljer butik. Samtidigt är prisvärdhet inte nödvändigtvis lika med lägsta pris. Aspekter som kvalitet och inspiration spelar också in.

Axfood arbetar ständigt med att erbjuda både bra priser och omsorg om detaljerna i butikerna. Willys ska erbjuda Sveriges billigaste matkasse, medan Hemköp är och upplevs som en allt mer prisvärd butikskedja som på ett enkelt och omsorgsfullt sätt inspirerar kunderna. Utvecklingen av egna varor ökar dessutom möjligheten för Axfoods kedjor att erbjuda attraktiva och prisvärda sortiment.