Om Axfood

Hemköp tar sin utgångspunkt i glädjen för mat som gör gott både för människan och omvärlden. För att kunderna ska känna sig trygga med sina inköp erbjuder Hemköp ett brett sortiment av hållbara varor, utvalda med omsorg.

Matglädje och inspiration

Glädjen för god mat i säsong genomsyrar Hemköps butiker såväl som e-handel. Hemköp strävar efter att alltid erbjuda kunderna ett stort urval av ekologiska och vegetariska produkter. Genom matinspiration vill Hemköp göra det så enkelt som möjligt för kunderna att navigera rätt i receptdjungeln, vardagspusslet och bland nya mattrender, till vardag som till fest.

Hållbarhet ett ledord

Hemköp har arbetat aktivt med hållbarhet sedan 1980-talet. Idag säljer Hemköp exempelvis endast ekologiska bananer, Fairtrade-märkta rosor och ägg från frigående höns. Hemköp var den första dagligvarukedjan i Sverige som slutade att sälja fisk och skaldjur från hotade bestånd. 2017 var Hemköp först med att införa pant på plastbärkassar och konceptet Variera med vego där exempelvis halloumiburgare exponeras bredvid kötthamburgare. 

Prisvärd e-handel

Sedan 2016 erbjuder Hemköp e-handel där kunderna antingen kan beställa hem varor eller hämta dem i butik. Hemköp erbjuder även färdigplanerade middagskassar från Middagsfrid. Som första svenska dagligvaruaktör klimatkompenserar Hemköp sina leveranser från butik till kund vid beställning av matvaror på Hemköp.se. Hemköps leveranser optimeras för att bli så klimatvänliga som möjligt, de utsläpp som ändå genereras klimatkompenseras.

Nettoomsättning: 6 189 Mkr (2017)
Rörelseresultat: 196 Mkr (2017)
Antal butiker: 187, varav 67 egenägda
Medelantalet anställda: 1 790 (2017)

Läs mer på www.hemköp.se