Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Upphämtning av matkassar boomar – nu öppnar Willys Hämta-stationer på Circle K

26 maj 2020

Coronapandemin har inneburit ett stort uppsving för e-handel av mat. Allra mest ökar Click & Collect, det vill säga upphämtning av matkassar i butik. I en färsk Sifo-undersökning uppger nästan en av tio svenskar att de kommer att fortsätta att handla mer mat via nätet även framöver. Nu öppnar Willys mobila Hämta-stationer i samarbete med Circle K som ett steg i att möta den kraftigt ökade efterfrågan.

Willys-Circle-K00003

Senaste siffrorna från Dagligvaruindex visar att e-handelsförsäljningen av livsmedel ökade med 101,2 procent i april. Allra mest ökade Click & Collect, det vill säga upphämtning av matkassar i butik. Medan hemleverans ökar med 56,8 procent så ökar upphämtning med hela 188 procent.

I en färsk Sifo-undersökning, som gjorts på uppdrag av Willys, uppger 10 procent av kunderna att de handlar mer mat på nätet efter att coronapandemin bröt ut. Andelen som uppger att de gör mer än hälften av sina matinköp på nätet har dubblerats. Nästan 1 av 10 uppger att de kommer att fortsätta att handla mat på nätet oftare och 30 procent uppger att anledningen till det är att de vill undvika att träffa andra människor.

Sedan coronapandemin startade har det varit högt tryck på Willys e-handel – så högt att det periodvis har varit svårt att hitta lediga tider för beställning. Redan tidigare har Willys automatiserade Hämta-stationer i anslutning till flera av sina butiker, där kunden hämtar ut sina matkassar direkt ur kyl- och frysskåp med hjälp av en kod. Som ett led i att ge ännu fler kunder möjlighet att e-handla öppnar Willys nu Hämta-stationer på fyra Circle K-stationer i Stockholmsområdet: Frescati, Bandhagen, Märsta och Tumba.

– Vi vill testa nya sätt att göra det möjligt för fler att e-handla mat. Samtidigt som man hämtar sina matkassar kan man passa på att tanka, tvätta bilen eller köpa något gott att äta. Det tror vi kan underlätta i vardagspusslet, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.

  
Svenskarnas inställning till att handla mat på nätet – Sifo-undersökning från maj 2020

Utdrag ur undersökningen:

  • 10 procent av kunderna att de handlar mer mat på nätet efter att Corona-pandemin bröt ut.
  • 9 procent av kunderna uppger att de kommer att fortsätta handla mat på nätet oftare även framöver.
  • 30 procent uppger att anledningen till att de kommer att handla på nätet oftare är att de vill undvika att träffa andra människor.
  • Andelen som uppger att de gör mer än hälften av sina matinköp på nätet har ökat från 4 till 8 procent sedan coronapandemins utbrott. Andelen som uppger att de gör alla eller nästan alla sina matinköp via nätet har ökat från 2 till 5 procent.  
  • 30 procent uppger att de handlar mat mer sällan sedan coronapandemin bröt ut.
  • 8 procent uppger att de lägger mer pengar på mat nu.
  • Torrvaror (mjöl, flingor etc), frysta varor (frysta grönsaker, kött, fisk etc) och färska frukter och grönsaker är det som svenskarna uppger att de handlar mer av efter att Corona-pandemin bröt ut.

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Willys. Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 6-9 maj 2020. Totalt intervjuades 1230 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel. 

Kategorier: Axfood Willys