Valberedningens förslag till förändringar i Axfoods styrelse

2 november 2021

Inför årsstämman den 23 mars 2022 föreslår Axfoods valberedning omval av styrelseledamöterna Mia Brunell Livfors, Fabian Bengtsson, Caroline Berg, Christian Luiga, Christer Åberg och Peter Ruzicka samt att Sara Öhrvall väljs till ny styrelseledamot.

Axfood AGM

Styrelseledamoten Stina Andersson har undanbett sig omval.

Sara Öhrvall är född 1971, har en MSc i International Business från Umeå Universitet och arbetar för närvarande som COO på Axel Johnson. Hon har en mångårig erfarenhet av ledande positioner med inriktning på förnyelse, produkt- och teknikutveckling, bland annat som Chief Transformation Officer i koncernledningen på SEB, chef för R&D i koncernledningen på Bonnier AB och produktutvecklingschef på Volvo Cars.

Mia Brunell Livfors föreslås omväljas till styrelsens ordförande.

Valberedningen inför årsstämman 2022 består av Marie Ehrling (valberedningens ordförande, Axel Johnson AB), Sussi Kvart (Handelsbanken Fonder), Jan Särlvik (Nordea Funds) och Elisabet Jamal Bergström (SEB Fonder). Axfoods styrelseordförande Mia Brunell Livfors är adjungerad till valberedningen.

Valberedningens samtliga förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman. Förslagen, motiverat yttrande samt information om föreslagna ledamöter kommer samtidigt att finnas tillgängliga på Axfoods webbplats, axfood.se.

Årsstämman äger rum onsdagen den 23 mars 2022.

Kategorier: Axfood