Axfood

17 okt 2017 06:05

Axfood först - slopar 170 miljoner fruktpåsar av plast

Axfoodkoncernen, där bland annat Hemköp och Willys ingår, flyttar fram positionen ytterligare för att minska användandet av plastpåsar. Som första dagligvaruaktör slutar företaget helt att använda fruktpåsar av fossil plast och övergår till påsar av sockerrör i samtliga egna butiker. Förändringen omfattar totalt cirka 170 miljoner fruktpåsar per år.

– Övergången till fruktpåsar av sockerrör är ett viktigt led i att ytterligare minska den totala klimatpåverkan, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

För hela Axfoodkoncernen, där även Axfood Närlivs med Tempo och Handlar´n ingår, innebär bytet till fruktpåsar av sockerrör ett minskat koldioxidutsläpp med drygt 60 procent per år.

Övergången till de nya påsarna sker successivt under hösten, i takt med att lagren av de oljebaserade plastpåsarna töms. Först ut är två Hemköpsbutiker i Stockholm i slutet av november. Bytet av samtliga fruktpåsar beräknas vara helt genomfört i början av nästa år. Påsarna är återvinningsbara och sorteras med vanlig plast.

– Det sker många positiva initiativ för att minska klimatpåverkan i vår bransch just nu och givetvis hoppas vi att andra följer vårt exempel och helt överger fossila fruktpåsar i butikerna, säger Åsa Domeij.

Axfood arbetar strategiskt för att minska den totala plastförbrukningen. Bärkassar av sockerrör och pant på saft- och juiceflaskor är initiativ som Axfood var först med i dagligvarubranschen. Just nu genomförs dessutom en test där kunderna kan panta bärkassar på Hemköp vid Torsplan i Stockholm, ett initiativ som fler butiker nu tar efter. Dessutom används numera bioplast som emballage för det egna varumärket Garants sortiment av frukt och grönt.

För ytterligare information kontakta:

Axfoods presstjänst, telefon: 0702-89 89 83, press@axfood.se