Axfood stödjer den svenska branschgemensamma handlingsplanen för att komma tillrätta med den svenska mjölkkrisen som presenteras för landsbygdsminister Sven-Erik Bucht i Rosenbad i dag.
Livsmedelsverkets stora konsumentundersökning från 2014 visar att av alla tänkbara märkningar så är svenskmärkning viktigast - om konsumenten själv får välja.
En branschgemensam svenskmärkning vore därför ett stort steg framåt.
– All vår Garantmjölk (Axfoods eget varumärke) kommer redan från svenska gårdar och mejerier, säger Axfoods vd Anders Strålman i en kommentar till handlingsplanen som presenteras i dag.
Också för Garants övriga mejeriprodukter går utvecklingen mot allt mer svensk råvara.
– Mjölkproduktionen är på många vis ryggraden i svenskt jordbruk. För Axfood, som enbart verkar på svenska marknaden, är svenska mjölkproduktion och dess många mervärden värda att slå vakt om.
– Vi tror och hoppas att handlingsplanen kan stärka konkurrenskraften för svenska mjölkproducenter, säger Anders Strålman.
För ytterligare information:
Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, 0702-89 89 83
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen fler än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.