Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Kraftig ökning för ekologiskt

7 september 2016

Under första halvåret 2016 ökade Axfood, med kedjor som Willys och Hemköp, sin försäljning av ekologiska produkter med hela 33 procent.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

Vår ambition är att utveckla fler och mer hållbara produkter för att kunna bredda utbudet i våra butiker och därmed underlätta för våra kunder att göra bra val, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Ökningen med 33 procent gäller första halvåret 2016 jämfört med motsvarande period i fjol.

Av den totala försäljningen ökade andelen ekologiskt under samma period från 5,3 till 6,7 procent.

Av Axfoods kedjor är det Hemköp som ökar mest och snabbast med en ekologisk andel på 8,7 procent jämfört med 6,6 procent under samma period 2015.

För Willys är motsvarande siffror 6,1 (2016) respektive 5,0 procent (2015)

Willys har som mål att vara den kedja som fortsatt erbjuder den billigaste ekologiska matkassen, medan Hemköp har som mål att till 2020 öka sin försäljningsandel av ekologiskt mat till 15 procent.

– Vi har redan i dag enskilda butiker som ligger på den nivån, säger Thomas Gäreskog, vd för Hemköp.

Kunderna har efterfrågat större utbud av riktigt prisvärda ekologiska varor för vardagen, och vi har fyllt i, och fortsätter fylla i, luckor i sortimentet. Av de totalt 120 nya artiklar som under 2016 lanseras under det egna varumärket Garant är 35 procent ekologiska. Djupfryst mango, svenskt smör, pasta och pastasås, granola, russin och jordnötssmör är några exempel på populära nya varor, säger Johan Neuman, affärsområdeschef för egna märkesvaror (EMV) på Axfood.

För ytterligare information kontakta:

Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83