Sockerhalten i Axfoods läsk av märket Premier minskas nu med 30 procent. Det motsvarar 150 ton mindre socker per år. Ingen annan form av sötningsmedel tillsätts i läsken.
![Premier läsk](https://mb.cision.com/Public/1306/2526673/bc5e9f9713885bdb_800x800ar.jpg)
Sockerhalten i Axfoods läsk av märket Premier minskas nu med 30 procent. Det motsvarar 150 ton mindre socker per år. Ingen annan form av sötningsmedel tillsätts i läsken.
– Det är viktigt för folkhälsan att konsumtionen av socker minskar. Därför går vi igenom och minskar sockermängden där det är möjligt utan att det påverkar smaken, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Testpanelen som provsmakade läsken ansåg inte att smaken förändrades efter att sockerhalten minskats. Istället för att ersätta sockret med sötningsmedel har naturliga sockeraromer använts för att bibehålla smaken i läsken.
Sockerhalten minskas med 30 procent i Axfoods eget varumärke Premiers läsk i 33-centilitersburkar och 1,5-litersflaskor i smakerna hallonsoda, päronsoda och passionsfrukt. Det innebär att ungefär 150 ton mindre socker per år kommer att användas vid tillverkning av dryckerna.
Axfood har som mål att dra ned på sockret i sina egna varor utan att kompromissa med smaken. Prioritet är produkter där konsumenten inte förväntar sig att något socker tillsatts.
En större satsning för att reducera socker som inte tillför någon extra smak har tidigare gjorts i Axfoods utbud av produkter från det egna varumärket Garant. Den resulterade bland annat i att sockret helt togs bort ur krossade tomater och att det tillsatta sockret i torkade blåbär och tranbär byttes mot fruktjuice. Dessutom togs allt tillsatt socker bort ur Garants taco- och salsasåser samt ur de ekologiska kryddmixerna för tacos och fajitas.
För ytterligare information kontakta:
Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83.
Relaterad media
![Premier läsk](https://mb.cision.com/Public/1306/2526673/bc5e9f9713885bdb_800x800ar.jpg)
![Premier](https://mb.cision.com/Public/1306/2526673/8ca9e9953c1ef317_org.jpg)
Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo och Handlar’n. Grossistförsäljning sker genom Axfood Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen drygt 10 000 medarbetare och en omsättning om knappt 50 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se