Drygt 70 procent av svenskarna vill att deras matbutik ska guida till varor som är bra ur klimatsynpunkt. Hemköp tar därför som första aktör i branschen ett helhetsgrepp kring klimatguidning genom hela butiken. I ett pilottest får sju butiker i fem städer en guidning för att öka kunskapen kring hur man, utan att göra avkall på matglädjen, kan minska sin klimatpåverkan.
Drygt 70 procent av svenskarna vill att deras matbutik ska guida till varor som är bra ur klimatsynpunkt. Hemköp tar därför som första aktör i branschen ett helhetsgrepp kring klimatguidning genom hela butiken. I ett pilottest får sju butiker i fem städer en guidning för att öka kunskapen kring hur man, utan att göra avkall på matglädjen, kan minska sin klimatpåverkan.
– Många av våra kunder vill göra medvetna val, men det är svårt att själv ha koll på klimatpåverkan för de varor man lägger i korgen. Med våra butiker, vårt sortiment och allt vi kan om mat vill vi inspirera och guida fler att ta klivet mot en mer klimatsmart konsumtion, säger Desiré Cichy, hållbarhetsansvarig på Hemköp.
Enligt en nyligen genomförd undersökning av Kantar Sifo vill drygt 70 procent att deras matbutik, i viss till stor utsträckning, ska guida till varor som är bra ur klimatsynpunkt. Lika många kan tänka sig att ändra sitt val om butiken informerade och guidade till ett val som är bättre för klimatet. Här sticker kvinnor ut, nära 80 procent kan tänka sig att byta till en vara med lägre klimatpåverkan.
Guidningen består av skyltar som tipsar om till exempel frukt och grönsaker i säsong, växtbaserade proteinkällor och rätter gjorda på räddade råvaror. För de kunder som vill läsa mer finns en QR-kod på skyltarna som leder till hemköp.se.
Val, beräkningar och klimatpåverkan i guidningen är kvalitetssäkrad av forskningsinstitutet RISE.
Följande Hemköpsbutiker ingår i pilottestet som nu är i gång:
- Kalmar – Kvarnholmen
- Göteborg – Vasagatan
- Stockholm – Telefonplan, Odenplan och Råcksta
- Söderköping – Ågatan
- Norrköping – Kungsgatan
– Som ett komplement till certifieringar för ekologiska varor och andra miljömärkningar vill vi tipsa och guida till val med lägre klimatpåverkan på ett inspirerande sätt. Ambitionen är att vi ska rulla ut klimatguidningen i alla våra butiker senare under året, säger Desiré Cichy.
Maten står för en tredjedel av hushållens klimatavtryck. Hemköps ambition är att bidra till att halvera konsumenternas klimatpåverkan från livsmedelskonsumtion till 2030. Klimatguidning i butikerna är ett steg för att på ett inspirerande sätt lyfta fram mer klimatsmarta val.
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo 27-29 april 2021 och är statistiskt säkerställd. I webbenkäten svarade 1 055 st respondenter.
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.