Willys partner till ny social butik i Göteborg

15 februari 2022

I vår öppnar Räddningsmissionen i Göteborg en ny social butik, MatRätt, där ekonomiskt utsatta människor kan handla mat till kraftigt reducerade priser. Willys blir strategisk partner och kommer att hjälpa till att både bygga och stötta driften av butiken.

MatRätt Foto Erika Persson

Knappt två år efter att Räddningsmissionen öppnade sin första MatRätt-butik i Göteborg är det nu klart med butik nummer två. Den nya butiken öppnar efter påsk, i Rannebergen Centrum i östra Göteborg. Maten som säljs i MatRätt-butikerna har skänkts från exempelvis livsmedelsproducenter, matbutiker och grossister och håller fullgod kvalitet, men kan inte längre säljas på grund av kort bäst före-datum, skönhetsfel eller liknande. Med den nya butiken är målet att Räddningsmissionen ska kunna ta emot och rädda 50 ton mat från att slängas – varje vecka.

– Varje dag välkomnar vi ensamstående föräldrar, barnfamiljer, pensionärer och andra människor som av en eller annan anledning har mindre pengar i plånboken än vad samhället är anpassat för. Behovet är stort och med den nya butiken kan vi nå ännu fler, säger Ida-Lina Frisell, verksamhetschef Socialt företagande på Räddningsmissionen.

Willys blir strategisk partner till butiken och kommer bland annat att bidra med inredning, utrustning och personal som kommer att bygga upp och färdigställa butiken. Dessutom ingår Willys ett treårigt partnerskapsavtal med Räddningsmissionen och ska under resans gång stötta med driften av butiken, till exempel med kunskap, utbildningar och arbetsintegrationsinsatser. Willys kommer också, tillsammans med flera andra aktörer, att donera mat och andra dagligvaror till butiken.

– Att minska matsvinnet är någonting som vi på Willys brinner för. Den nya MatRätt-butiken kommer att bidra till att mat som blivit över i stället går dit behovet är som störst, så det är verkligen win-win. Vi är väldigt glada över att kunna bidra till ett så gott syfte, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.

Kategorier: Axfood Willys