Hemköp först med klimatskyltning i butik

20 april 2022

Hemköp vill bidra till en halvering av klimatpåverkan vad gäller konsumtionen av livsmedel fram till år 2030. Som ett viktigt steg i den riktningen börjar Hemköp, med start nästa vecka, som första livsmedelskedja i Sverige med skyltning i butik till mer klimatsmarta val för kunderna, och det i samtliga av kedjans 200 butiker runt om i Sverige.

Hylla baljväxer skyltning framifrån

Maten står för en tredjedel av hushållens klimatavtryck. Och konsumenterna vill ha vägledning. En Sifo-undersökning, gjord på uppdrag av Hemköp, visar att drygt 70 procent av de svarande vill att deras matbutik ska hjälpa dem att guida till varor som är bra ur klimatsynpunkt. Lika många kan tänka sig att ändra sitt val av vara om butiken informerar och guidar till en annan vara som är bättre för klimatet. Här sticker kvinnor ut, närmare 80 procent kan tänka sig byta.

Med det som bakgrund kommer Hemköp, med start vecka 17, att införa en enkel och kundvänlig skyltning i samtliga butiker, som vägleder till mer klimatsmarta val. Skyltarna tipsar om till exempel frukt och grönsaker i säsong, växtbaserade proteinkällor och rätter gjorda på räddade råvaror. Sex olika varuområden lyfts fram, tillsammans med 25 produktnära budskap. För de kunder som vill läsa mer finns QR-koder på skyltar till mer information på hemkop.se. Inga pekpinnar, utan ett sätt att inspirera, göra det lättare och att välja mer klimatsmart.

Detta är ytterligare ett sätt att stärka vår position inom hållbarhetsområdet. Hemköp ska bidra till att halvera konsumenternas klimatpåverkan från livsmedelskonsumtion till 2030, och det här är ett steg i den riktningen, säger Hemköps vd Simone Margulies.

Hemköpsbutiken på Kungsgatan i Norrköping var en av sju butiker som under fjolåret deltog i en pilot och testade skyltning i butik. Och det med gott resultat.

De redan medvetna kunderna sa att de fick en bra påminnelse. I framtiden tror jag alla  konsumenter vill och kommer att kräva någon form av skyltning och vägledning. Så det blir med tiden en hygienfaktor både för mig och mina kunder, och det är bra att vi inom Hemköp går i bräschen, säger butikschef Per Arén.

Fotnot. Klimatskyltningen är framtagen i samarbete med Sveriges forskningsinstitut RISE, som har mer än 25 års erfarenhet av matens klimat- och miljöpåverkan längs med livsmedelskedjan.

Kategorier: Axfood Hemköp