Tempo lanserar hybridlösning för obemannade öppettider

6 februari 2023

Nu rullas det första större hybridprojektet ut inom Axfood. Det är ett antal Tempobutiker som inom kort kommer att erbjuda hybridlösningen, där bemannade öppettider kompletteras med obemannade öppettider. Initialt rör det sig om en testperiod på sex månader med start i slutet av februari, och om testet faller väl ut kommer man att fortsätta erbjuda obemannade öppettider.

tempo sandhamn 002

Först ut att erbjuda obemannade öppettider är Tempo Indal, Tempo Sandhamn, Tempo Töllsjö, Tempo Venjan och Tempo Lundsbrunn. Ambitionen är att driva både kundnöjdhet och försäljning genom att öka tillgängligheten när bemannade öppettider kombineras med obemannade.

– Den här lösningen rimmar väl med Tempos ambition att tillhandahålla närhet till både bra mat och service. Genom hybridlösningen kommer våra Tempobutiker att kunna erbjuda ökad tillgänglighet genom riktigt generösa öppettider, säger Simone Margulies, vd Hemköp och Tempo.

Genom att ladda ner en app, Tempoappen, och registrera sig via mobilt bank-ID har kunden möjlighet att besöka och handla i en obemannad Tempobutik.

Intresset bland Tempohandlare att erbjuda obemannade öppettider är stort. Under förutsättning att testet faller väl ut är ambitionen att rulla ut lösningen till fler Tempobutiker framöver.

– Vi kan alla känna igen oss i frustrationen när kaffet, mjölken eller godiset är slut och butiken är stängd. Det känns därför både relevant och roligt att kunna erbjuda våra kunder längre öppettider under kvällar och helger, särskilt när närmaste kvällsöppna butik ligger cirka 2 mil härifrån, säger Viktoria Melin, handlare Tempo Indal.

Lösningen som möjliggör de obemannade öppettiderna tillhandahålls av techbolaget Storekey.

– Vi är stolta över det här samarbetet med Tempo, där vi kombinerar det bästa av två världar. Ökad tillgänglighet för kunderna samtidigt som vi skapar flexibilitet och frigör tid för handlarna. En kombination som tidigare inte varit möjlig, men som med vår teknik nu skapar en helt ny vardag för såväl kunder som handlare, säger Daniel Lundh, grundare av Storekey.

Så här går köpet till:

1. Kunden laddar ned Tempoappen via App Store eller Google Play.
  2. När kunden befinner sig i närheten av en obemannad Tempo butik kan hen trycka på ”öppna dörren” och genom registrering med mobilt bank-ID öppnas dörren.
  3. Kunden handlar och scannar sina varor i butiken.
  4. När kunden är klar betalar hen i appen (kortbetalning) och kan sedan passera ut.

Axfood och Dagab samarbetar sedan tidigare med flera aktörer inom obemannade butiker, och det finns också enstaka handlare som tidigare testat obemannat.

Kategorier: Axfood Hemköp