Skåne Stadsmission öppnar ny social matbutik i Helsingborg med Willys

16 maj 2023

I början av sommaren öppnar Matmissionen sin andra sociala matbutik i Skåne, där ekonomiskt utsatta människor kan handla mat till kraftigt reducerat pris. Willys är medgrundare även till den nya butiken i Helsingborg, och kommer bland annat hjälpa till med butiksbygget och att stötta driften.

Willys Matmissionen Skåne

Matmissionen är ett koncept för sociala livsmedelsbutiker. Butikerna drivs som ett socialt företag, och behoven och efterfrågan ökar som följd av de höga matpriserna och växande fattigdom. Den nya butiken ligger på Hästhagsvägen 1 i Helsingborg och öppnar drygt ett och ett halvt år efter att den första skånska Matmissionen öppnade i Malmö år 2021.

Konceptet bygger på att sälja varor och produkter som riskerar att bli svinn till människor som lever i ekonomisk utsatthet. Produkterna säljs till ett till betydligt lägre pris än normalt, och mat och andra dagligvaror doneras till butiken.

– Att minska matsvinnet är en av de viktigaste hållbarhetsfrågorna för vår bransch. Genom att stötta Matmissionen bidrar vi till att mindre mängd mat slängs och att den i stället kommer till nytta där behovet är som störst. Vi är stolta över att kunna hjälpa till med det vi kan, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.

– Våra butiker är ingen lösning på matfattigdomen, men bidrar till minskat matsvinn och är en möjlighet för människor i utsatthet att handla till lägre priser, säger Alireza Mobasheri, områdeschef för sociala företag på Skåne Stadsmission.

Det pågående partnerskapsavtalet mellan Willys och Skåne Stadsmission innebär att Willys bland annat bidrar med inredning, utrustning och personal som på plats bygger upp och färdigställer butiken. Willys stöttar även driften av butiken, exempelvis med kunskapsförmedling och olika utbildningar.

Kategorier: Axfood Willys