Två år i rad har Hemköp haft dagligvarubranschens högsta andel av ekologisk livsmedelsförsäljning. Nu satsar kedjan ytterligare för att stärka sin position som bäst på ekologiskt. Genom att erbjuda alla klubbmedlemmar dubbla poäng på sina köp av ekologiska och KRAV-märkta matvaror, fortsätter Hemköp inspirera sina kunder till ekologiska val.
Två år i rad har Hemköp haft dagligvarubranschens högsta andel av ekologisk livsmedelsförsäljning. Nu satsar kedjan ytterligare för att stärka sin position som bäst på ekologiskt. Genom att erbjuda alla klubbmedlemmar dubbla poäng på sina köp av ekologiska och KRAV-märkta matvaror, fortsätter Hemköp inspirera sina kunder till ekologiska val.
Nu tar Hemköp nästa kliv i satsningen på ekologiskt när kedjans kundklubb, Klubb Hemköp, lanserar dubbla poäng på all ekologisk och KRAV-märkt mat. Hemköp har som mål att kedjans försäljningsandel av EU-ekologiskt och KRAV-märkt mat ska uppgå till 10 procent senast 2025 och initiativet syftar till att öka försäljningen av ekologiska produkter.
− På Hemköp värdesätter vi våra kunders engagemang för att göra hållbara val, och det här är ett sätt att motivera och premiera dem för deras insatser. Genom att tjäna dubbla poäng på ekologiska och KRAV-märkta matvaror kan våra kunder enklare nå sina bonuscheckar, säger Hemköps vd, Simone Margulies.
Klubb Hemköp lanserades 2020, med syftet att belöna Hemköps kunder för deras goda handlingar. Inom Klubb Hemköp får medlemmarna en poäng tillbaka för varje handlad krona och premieras extra för hållbara val. Sedan en tid tillbaka har Klubb Hemköp exempelvis erbjudit dubbla poäng på hela sortimentet från Garant EKO, samt på det hållbarhetsmärkta barnsortimentet Minstingen. Satsningen på dubbla poäng på alla ekologiska och KRAV-märkta matvaror är en del av Hemköps strategiska hållbarhetsarbete.
Emma Rung, vd på KRAV, uppskattar att Hemköp nu tar nästa kliv i satsningen på ekologiskt:
− Att en dagligvaruaktör som Hemköp satsar på ekologiskt är avgörande för att öka konsumenters intresse för ekologisk mat. Det är också viktigt för alla lantbrukare som genom sitt arbete med ekologisk produktion bidrar till ökad biologisk mångfald och bättre djurvälfärd, säger Emma.
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen fler än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.