Snabbgross butiker MSC- och ASC-certifieras – och sänker priset på över 100 ekologiska varor

26 januari 2024

Axfoods restauranggrossist Snabbgross stärker sitt hållbarhetsarbete ytterligare. Dels är butikerna nu MSC- och ASC-certifierade, dels har priset sänkts på över 100 ekologiska varor i 30 butiker och e-handel, för att på så sätt gynna varor med stor miljönytta.

Snabbgross Fasad ny logo

– Hållbarhetsarbetet står alltid högt upp på agendan hos oss på Snabbgross. Det här är naturliga steg för oss att ta i strävan att bidra till ett mer hållbart mat-Sverige, säger Eva Pettersson, vd på Snabbgross.

Snabbgross fortsätter att stärka sitt hållbarhetsarbete. Som ett led i arbetet med hållbart fiske har Snabbgross certifierat sig enligt riktlinjer från MCS och ASC. Efter godkännande från tredje part är nu spårbarheten på MSC- och ASC-certifierade produkter garanterad i hela värdekedjan, och därmed kan Snabbgross kunder handla all fisk och skaldjur från en certifierad sjömatsgrossist.

För att gynna den biologiska mångfalden och bidra till minskad användning av kemikalier och konstgödsel gick Snabbgross 2023 över till att enbart sälja ekologiska bananer. För att ytterligare flytta fram positionen väljer Snabbgross nu också att sänka priset på drygt hundra av de mest populära varorna med ekologisk märkning, något man gör för att öka försäljningen av ekologiskt i en tid när inflationen och prisfokus gjort att ekologiskt ofta prioriterats bort av kunderna.

– Vi vill sänka trösklarna för ekologiska varor och göra det lättare för våra kunder att göra hållbara val. Vår förhoppning är att fler kunder väljer att byta till fler varor med ekologisk märkning med många miljönyttor, säger Henrik Ströberg, försäljningschef på Snabbgross.

Under våren 2023 slutade Snabbgross att sälja flygtransporterad frukt och grönsaker samt kött och fisk. Nu tas ytterligare steg i riktningen mot en mer hållbar café- och restaurangmarknad.

Kategorier: Axfood Snabbgross