Om Axfood

Vår historia

Kring millennieskiftet bestämde sig familjeföretaget Axel Johnson AB för att skapa Sveriges bästa matbolag. Tanken var att samla de bästa grossisterna och detaljisterna och erbjuda kunderna de finaste butikerna. Genom sammanslagningen av Hemköpskedjan, Dagab och D-gruppen bildades Axfood.

LL:s Livs i svartvit

Ungt bolag med gamla anor

Axfood är ett ungt bolag med gamla anor. ”Spik-Olle” öppnade den första Hemköpsbutiken redan 1958. Willys föregångare LL:s Livs med "löjligt låga priser" startade 1975 och Willy Schlees öppnade sin första lågprisbutik i Kungsbacka 1986.

Gemensam styrka

Genom att slå ihop rätt bolag på rätt sätt skapas starka synergier. Etableringen av Axfood mynnade ut i bolagen Willys, Hemköp, Axfood Närlivs och Dagab.

Bra och hållbar mat för alla

Hållbarhet har alltid varit ett viktigt ledord inom Axfood. Förutom att erbjuda bra och hållbar mat är målet att verksamheten ska göra så litet avtryck på miljön som möjligt. 2009 satte vi målet att bli klimatneutrala senast 2020. Året därpå var vi en av initiativtagarna till Hagainitiativet, ett företagsnätverk som arbetar för att minska näringslivets utsläpp.

2015 startade Axfood tillsammans med Stockholms Stadsmission butiken Matmissionen, Sveriges första sociala supermarket. Här kan ekonomiskt utsatta människor handla mat till reducerat pris. Samtidigt bidrar Matmissionen till att Axfood minskar matsvinnet.

Samlingsbild på varor från Garant

Egna varor utvalda med omsorg

2008 började vi lansera egna varor under varumärket Garant. Garant växte, inte minst inom ekologisk mat, och blev snabbt populärt bland kunderna.

2013 inleddes ett stort arbete för att utvärdera och uppdatera Eldorados sortiment. Detta med målet att fortsätta erbjuda bra produkter till låga priser. Även Fixa, Axfoods varumärke inom hushållsprodukter, fick ett lyft med nya förpackningar och ny design.

2016 gav sig Axfood in på de minstas område med baby- och barnprodukter under varumärket Minstingen och under 2017 re-lanserades varumärket Såklart med klimatsmarta produkter inom kroppsvård-, tvätt- och rengöringsprodukter.

Axfoods egna varor är utvalda med omsorg för att alla ska kunna äta bra och hållbar mat varje dag. De är ett viktigt inslag i vår affär och vi fortsätter att utveckla våra varumärken för att ge kunderna prisvärda alternativ med kvalitet.

Satsningar inom urbanisering, gränshandel och e-handel

Sedan 2014 är Axfood delägare av Stockholmsbaserade Urban Deli, ett helhetskoncept inom bar, restaurang, saluhall, café och matbutik.

2016 tog Axfood steget in i gränshandeln genom förvärvet av Eurocash, en kedja med åtta butiker från Strömstad till Storlien. Majoriteten av kunderna är norrmän som åker över gränsen för att handla mat. 

2016 började Willys och Hemköp erbjuda e-handel, både för hemleverans och upphämtning i butik.

I början av 2017 köpte Axfood Mat.se, som har en stark position inom dagligvaror på webben. Samtidigt förvärvades också Middagsfrid, världens första aktör inom färdigplanerade matkassar med recept.

En hållbar framtid

I dag är Axfood ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandel och branschens andra största bolag i Sverige. Vår resa fortsätter med fler prisvärda och bra varor i inspirerande butiksmiljöer och på nätet – alltid med fokus på hållbarhet.