Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Sänkt eller slopad moms på hållbarhetsmärkt mat

Sänkt eller slopad moms på hållbarhetsmärkt mat

Sänk eller ta bort momsen på hållbarhetsmärkt mat för att gynna hållbar produktion och konsumtion.

Varför vill Axfood sänka matmomsen?

Med sänkt eller slopad moms på hållbarhetsmärkt mat får konsumenter möjlighet att handla hållbart och hälsosamt till lägre priser. Företagen motiveras samtidigt att uppfylla kraven för hållbarhetsmärkningar för att öka varornas konkurrenskraft. Det är en utveckling som både individer och samhälle tjänar på.

Hur vet Axfood att det ger önskad effekt?

Med undantag för nedsatt moms på kollektivtrafik har differentierad moms inte använts som ett sätt att styra mot mer hållbar konsumtion i Sverige tidigare. Momsen på mat sänktes på 1990-talet, dock utan koppling till hållbarhet. I en tid då hållbarhetsutmaningarna är större och mer akuta än någonsin är det hög tid att svenska politiker visar handlingskraft och prioriterar åtgärder som gynnar miljön utan att det drabbar hushållens plånböcker. En lägre eller slopad momssats för hållbarhetsmärkt mat är idag det mest effektiva sättet att styra produktionen och konsumtionen mot att bli mer hållbar.

Varför föreslår Axfood sänkt eller slopad moms för just hållbarhetscertifierad mat?

Vi föreslår att momsen för just hållbarhetscertifierad mat sänks eller tas bort eftersom tredjepartscertifieringar har en oberoende standardägare och kontrolleras av ackrediterade certifieringsbolag. Därför är insynen och kontrollen bättre än företagsegna koncept. Dessutom är tredjepartscertifieringar öppna för konkurrens eftersom alla varumärken kan välja att använda märkningarna.

Varför väljer Axfood inte att sänka priserna på hållbar mat, oavsett momssats?

Vi och våra konkurrenter har möjlighet att styra det egna utbudet och den egna prissättningen. Idag är det inte heller ovanligt att vi har lägre marginaler på varor med olika hållbarhetsmärkningar. Vi vill dock se en större förflyttning som förändrar hela matsystemet för att det ska löna sig att konsumera, oavsett i vilken butik man handlar, och producera mer hållbart. För att få till det behövs ett tydligt incitament i form av sänkt eller slopad matmoms för hållbarhetsmärkt mat.