Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Nya innovativa och hållbara produkter visar vägen för framtidens mat

Ellinor Puerto, chef sortimentsutveckling Dagab 13 oktober 2022

Kreativitet, innovation, mod och uthållighet – det är något av det som krävs när Axfoods sortimentsutvecklare tar fram nya Garantprodukter. Med målet att erbjuda konsumenterna ett sortiment som är prisvärd, bra och hållbart, och som samtidigt ska vara innovativt, nytänkande, differentierande – och gott.

Kreativitet, innovation, mod och uthållighet – det är något av det som krävs när Axfoods sortimentsutvecklare tar fram nya Garantprodukter. Med målet att erbjuda konsumenterna ett sortiment som är prisvärd, bra och hållbart, och som samtidigt ska vara innovativt, nytänkande, differentierande – och gott.

För att vi ska nå Axfoods vision om att vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat är vårt eget varumärke Garant ett viktigt verktyg. Garant ska bidra till ett sortiment i våra butiker som särskiljer oss mot konkurrenterna, men också visar vägen framåt. Det kanske låter lite torftigt, men det ställer verkligen höga krav när vi genom våra egna märkesvaror ska vara drivande i den här utvecklingen. Det är bakgrunden till att sortimentsutvecklingsfunktionen inom egna märkesvaror, eller EMV som det kallas på branschspråk, skapades. Vårt mål är just att utveckla ett sortiment som representerar bra och hållbar mat, som också är innovativt, nytänkande, differentierande – och gott.

Det här kräver såklart både kreativitet och innovation, men också en stor dos mod och uthållighet. När en ny produkt lanseras på marknaden vet vi inte om det kommer att bli en lyckad lansering, om konsumenterna kommer ta till sig produkten, eller om den inte kommer att sälja och därför riskerar plockas bort vid nästa sortimentsrevidering. Oavsett utfall finns det massor att lära, och det allra viktigaste: utan att våga testa och vara först kan man aldrig vara den som utmanar och leder vägen.

Ifrågasätter ner på ingrediensnivå

I sortimentsutvecklingsarbetet vill vi hela tiden att utmana så långt det är möjligt. Vi ifrågasätter en produktspecifikation ner på ingrediensnivå, samtidigt som vi försöker driva viktiga frågor inom hållbarhets- och hälsoområdet, och att eftersträva att så många som möjligt av våra lanseringar ska ha någon form av hållbarhets- och/eller ursprungsmärkning. Samtidigt vill vi bidra till det lustfyllda kring matlagning och att äta. Om det inte smakar bra, då spelar det ingen roll hur hållbart eller hälsosamt det än är.

Så produkter som alltså smakar bra, är hållbara, prisvärda och innovativa – är det inte svårt att få ihop? Det kan det vara, men det behöver inte vara så. Nu under hösten har vi två väldigt spännande produkter som lanseras – två frysta och färdiglagade bowls som vi utvecklat tillsammans med Linnéa Falkinger, entreprenören bakom det spännande varumärket Cashewmeetly, samt fish cakes på svensk braxen och åkerböna i ett samarbete med Axfoundation. Det som är gemensamt för produkterna är ju som nämnts ovan; de smakar bra, är hållbara och väldigt innovativa, men de är också framtagna i samarbete med andra.

Först i världen med Cashewmeetly

Samarbetet med Cashewmeetly startade för nästan två år sedan, då vi fick kontakt med Linnéa för första gången. Hon hade en extremt spännande idé om att ta tillvara på cashewäpplen, äpplet som själva cashewnöten växer på, och som idag i stor utsträckning går som matsvinn. Genom att soltorka äpplet och sedan blötlägga eller koka det får cashewäpplet en spännande konsistens som påminner om kött. Jag testade tidigt produkten och tyckte att wow, vilken grej! En råvara som är enkel att använda, som går att använda till mycket – och som dessutom både är god och gör gott. Rena drömmen för en person som ständigt söker efter nästa spännande innovation.

Efter en lyckad lansering i Urban Delis måltidslösningar samt som konsumentförpackad produkt hos Willys och Hemköp under förra hösten fortsatte arbetet. Kanske kunde vi ta fram en produkt med Cashewmeetly som en av de ingående ingredienserna under Garantvarumärket? Det skulle innebära något helt nytt för Garant, och för Cashewmeetly. Att göra ett samarbete med en entreprenör eller en annan aktör hade vi inte gjort tidigare, men vi insåg att det skulle innebära stora möjligheter, både för oss och för Cashewmeetly.

Innovativ råvara med hållbarhetsperspektiv

Vi får ofta höra att det är svårt för mindre aktörer att ta sig in i dagligvaruhandeln och därför ville vi testa på ett nytt arbetssätt, där vi välkomnar och öppnar dörren för entreprenörer och mindre aktörer genom att ge dem en chans att nå ut till konsumenterna genom våra kedjor. Vi ser det som en win-win. Entreprenören får synlighet, möjlighet att nå en stor marknad och vi kan vara tidiga med innovativa produkter.

I Linnéas fall handlade det inte heller bara om den innovativa råvaran, utan också helheten utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Att råvaran är en restprodukt, att den bidrar till att minska köttkonsumtionen och den sociala aspekten i att behålla arbetstillfällen i Afrika var helt centrala för vårt beslut att samarbeta med Cashewmeetly och Linnéa, som driver och brinner för hållbarhetsfrågor precis som vi.

Samarbetet resulterade i en så kallad line extension, det vill säga där vi vidareutvecklar en befintlig produktserie, av frysta bowls/portionsrätter, där vi nu lanserat två nya smaker med Cashewmeetly som en viktig ingrediens. Så nu finns två grymma veggie bowls i frysen, som innehåller minst 50 procent grönsaker, är nyckelhålsmärkta och en källa till protein tack vare baljväxter. Goda, hälsosamma och hållbara produkter! Och de första färdigrätterna i dagligvaruhandeln på Cashewmeetly.

Först i dagligvaruhandeln med grönlistad braxen-fish cake

Och så höstens andra spännande lansering, Garants fish cakes på braxen och åkerböna. En produkt som är resultatet av ett fint samarbete med Axfoundation.

Axfoundation har sedan många år arbetat med braxen tvärs över hela värdekedjan, och samverkat med allt från fiskare och odlare till förädlare, offentlig sektor och hållbarhetsorganisationer för att ta tillvara på en fisk som länge mest setts som bifångst. Det arbetet resulterade i en braxenfärs, som nu varit utgångspunkten i vårt arbete med fish cakes.

För Axfoundation är hållbarhet grunden och stommen i allt de gör. Vid utvecklingen av braxenfärsen var det viktigt att tänka på att det skulle komma från ett hållbart bestånd, där fisken är grönlistad enligt WWF:s fiskguide. Ett annat viktigt hållbarhetsbidrag är kombinationen med baljväxten åkerböna, vilket ytterligare sänker produktens klimatpåverkan och möjliggör en Från Sverige-märkning.

Men så har vi ju också smaken. Att det ska smaka bra är ju som sagt minst sagt väsentligt, vi äter för att det är gott, inte för att det är hållbart. Genom ett omfattande utvecklingsarbete och att smaksätta våra fish cakes med ingredienser som ger ordentligt med smak och tydlig karaktär har vi fått en produkt som är hållbar, innovativ och såklart också väldigt väldigt god. Röd chili, citrongräs, vitlök, limeblad och galangal ger en väldigt god smak på de fish cakes som vi lanserarar under hösten. Själv kan jag knappt vänta tills den produkten finns tillgänglig i butik.

Sedan återstår att se hur de här matinnovationerna kommer att mottas av konsumenterna. Jag hoppas så klart att alla ska älska de här goda produkterna, men det är sådant man aldrig säkert kan veta. Genom den här typen av produkter visar vi i alla fall att vi menar allvar med att våga utmana och leda vägen. Och det kommer vi fortsätta att göra. Vi är också alltid på jakt efter nästa spännande och hållbara innovation, så bara hojta till om du har en idé eller vill samarbeta.

Vi hörs!

Ellinor

Kategorier: Ellinor Puerto, chef sortimentsutveckling Dagab
Ellinor Puerto, chef sortimentsutveckling EMV

Om skribenten

Ellinor Puerto, chef sortimentsutveckling EMV

Ellinor Puerto är chef för sortimentsutveckling för Axfoods egna märkesvaror (EMV) sedan 2019. Hon leder ett team inom sortimentsutveckling som arbetar för ökad innovation bland egna märkesvaror, där exempelvis Garant ska visa vägen för att Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. Ellinor brinner för hållbarhet, men utan att göra avkall på det som alla kräver av maten – en god smakupplevelse.