I över 100 av Sveriges 290 kommuner saknas idag möjligheten att handla i lågprisbutiker, och i många större kommuner är utbudet kraftigt begränsat jämfört med efterfrågan och marknadsutrymmet. En fråga vi ofta får från konsumenter är varför Axfood inte öppnar en eller fler butiker i deras kommun?

I över 100 av Sveriges 290 kommuner saknas idag möjligheten att handla i lågprisbutiker, och i många större kommuner är utbudet kraftigt begränsat jämfört med efterfrågan och marknadsutrymmet. En fråga vi ofta får från konsumenter är varför Axfood inte öppnar en eller fler butiker i deras kommun?
Sverige består av 290 kommuner, och en av de få saker som de alla har gemensamt är att det bor människor med behov av att handla dagligvaror i samtliga. Hur tillgängligheten och utbudet ser ut skiljer sig kraftigt åt över landet, och att fritt välja vilken butik du vill handla i för dagen och det specifika behovet är faktiskt ett huvudbry som många önskar att de behövde tampas med.
Så varför öppnar vi då inte fler butiker när efterfrågan finns?
Det finns ett antal huvudsakliga hinder som bidrar till att det inte går att öppna butiker i den takt och i de storlekar och format som vi hade önskat. Främst handlar det om begränsningar i kommunernas detaljplaner som kan hämma handel med livsmedel i vissa områden. Detaljplanen styr nämligen i många fall om och var en livsmedelsbutik får etableras inom detaljplanens område. Att ta fram en ny detaljplan är både tidskrävande, ovisst och kostsamt och det kräver dessutom att kommunen ställer sig positiv redan ifrån start. Hade det varit tydligare och enklare att göra mindre avsteg eller ändringar i befintlig detaljplan hade det gått avsevärt mycket fortare att få ut fler nya dagligvarubutiker.
Genom att etablera en ny lågprisbutik som Willys i en kommun, bidrar Axfood till en stärkt konkurrens i området, vilket i sin tur leder till att matpriserna hålls nere. Om endast en eller ett fåtal aktörer tillåts att bedriva verksamhet i en kommun, trots att efterfrågan finns, ges inget utrymme för en mer effektiv och sund konkurrens.
En viktig samhällsbärare
Något som jag brinner lite extra för är möjligheten att öppna butiker i områden där butiken spelar en särskilt stor roll som samhällsbärare. En dagligvarubutik är i många fall så mycket mer än bara en plats där du handlar din mat. Tre intressanta perspektiv på den frågan tycker jag är butiken som -trygghetsskapare, -social samlingspunkt och källa till lokala arbetstillfällen.
Det är påvisat att en stabil livsmedelsaktör som ankare i ett stadsdelscentrum bidrar till trygghet och en känsla av ökad säkerhet på platsen. Butiken har ofta långa öppettider och skapar liv och rörelse under stor del av dygnet.
För många människor utgör också de dagliga samtalen med personalen eller grannar i livsmedelsbutiken ett viktigt inslag i vardagen, och är i vissa fall kanske det enda sociala utbytet som ges under dagen. Jag brukar försöka tänka på just vad ett enkelt leende eller att byta några ord med någon i butiken kan vara värt för den personen.
Inom Axfood verkar vi för en levande landsbygd och kan med våra koncept Tempo och Handlar’n bidra till att fler människor får tillgång till service även i de allra minsta orterna. Med modern teknik för obemannade butikslösningar möjliggörs längre öppettider, vilket gynnar både de boende och handlaren.
Det är också extra roligt att se hur många unga människor, eller personer som är nya på arbetsmarknaden, som har börjat sin karriär just i en livsmedelsbutik för att kunna växa och ta sig an utökade roller inom butiken eller andra delar av verksamheten.
I en tid där hushållens ekonomi pressas och tillgången till prisvärd, bra och hållbar mat är viktigare än någonsin, borde det vara en självklarhet att alla – oavsett var i landet de bor – har möjlighet att välja butik utifrån sina behov? Axfood vill vara med och bidra till detta genom att etablera fler lågprisbutiker, men för att lyckas krävs att kommunerna öppnar upp och att regelverket förenklas för etablering av livsmedelsbutiker.
Nyfiken på att veta mer om hur Axfood arbetar med etablering? Se vårt kommande AxTalks med fokus på hur fler livsmedelsbutiker kan få möjlighet att etablera sig för ett levande Sverige. Länk till anmälan finner du här.