Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Axfood firar 25 år som dagligvaruhandelns utmanare

12 maj 2025

I år markerar Axfood en milstolpe i historien – 25-årsjubileum som koncern. Den 11 maj 2000 bildades Axfood, och sedan dess har årsomsättningen gått från drygt 30 till mer än 80 miljarder kronor och koncernen har vuxit till att idag ha en marknadsandel på 25 procent i svensk dagligvaruhandel.

EMV varor och Axfoods logga med ballonger

I år markerar Axfood en milstolpe i historien – 25-årsjubileum som koncern. Den 11 maj 2000 bildades Axfood, och sedan dess har årsomsättningen gått från drygt 30 till mer än 80 miljarder kronor och koncernen har vuxit till att idag ha en marknadsandel på 25 procent i svensk dagligvaruhandel.

Genom åren har Axfood varit en utmanare att räkna med. Exempel på detta är koncernens stadiga tillväxt och de förvärv som gjorts, kedjornas starka marknadspositioner, nytänkande och populära egna märkesvaror samt utvecklingen av en hållbar och effektiv varuförsörjning. Axfoods affärsmodell med särskiljande koncept i samverkan, i kombination med såväl flexibilitet som långsiktighet, har gjort koncernen till en ledande aktör på dagligvarumarknaden.

– Att fira 25 år som koncern är en fantastisk milstolpe för Axfood. Framgången bygger på våra starka och särskiljande koncept i tydlig samverkan, och vår förmåga att utmana branschen och ligga steget före – detta med starka värderingar som grund. Nu ser jag fram emot att tillsammans med koncernens alla medarbetare skriva nästa kapitel i Axfoods historia, med samma passion och drivkraft som har tagit oss hit, säger Axfoods vd och koncernchef Simone Margulies.

Sedan Axfood bildades har en rad framgångsrika projekt och initiativ genomförts, inklusive Dagabs nyskapande logistikcenter i Bålsta – ett av Europas mest moderna och högautomatiserade lager. Inom hållbarhetsområdet har det skett stora framsteg och det finns en djup intern stolthet för arbetet som ligger bakom utvecklingen.

Milstolpar i Axfoods historia

Kring millennieskiftet bestämde sig familjeföretaget Axel Johnson för att skapa Sveriges bästa matbolag. Tanken var att samla de bästa grossisterna och detaljisterna och erbjuda kunderna de finaste butikerna.

Några höjdpunkter i Axfoods historia:

  • 2000: Koncernen Axfood bildas genom en sammanslagning mellan D&D Dagligvaror (där logistikbolaget Dagab var en del) och det börsnoterade Hemköp. En period av butiksförvärv inleds, däribland Willys Cash och LL:s Livs.
  • 2009: Egna märkesvaror lanseras under varumärket Garant.
  • 2013: Lager, transport och inköp samlas i ett gemensamt bolag: Dagab.
  • 2015: Axfood är medgrundare till den allra första Matmissionen, en social matbutik för ekonomiskt utsatta, tillsammans med Stockholms stadsmission.
  • 2017: Axfood tar steget in i gränshandeln genom förvärvet av Eurocash. En investering görs också i uppstarten av ett nätapotek, Apohem, med ambition att bredda koncernens erbjudande och gå in i den växande apoteksmarknaden på nätet. Willys fortsätter att expandera i hög takt och öppnar den 200:e butiken.
  • 2020: Axfoods restauranggrossist Snabbgross introducerar butikskonceptet Snabbgross Club, som ger privatpersoner möjlighet att köpa prisvärda och högkvalitativa livsmedel, råvaror och hushållsartiklar i större förpackningar.
  • 2021: Axfood skriver dagligvaruhistoria i samband med förvärvet av partihandelsverksamheten Bergendahls Food.
  • 2023: Driftsättning av Axfoodkoncernens nya högautomatiserade logistikcenter i Bålsta.
  • 2024: Butikerna halverar matsvinnet jämfört med basåret 2015 – målet nås ett år före prognos. Axfood förvärvar stormarknadsaktören City Gross. För tredje året i rad har Hemköp högst andel eko-försäljning.
  • 2025: I samarbete med Alight driftsätter Axfood Sveriges största solpark utanför Hallstavik.

Framtidsvisioner

Ett antal nya milstolpar finns redan nu för Axfood att se fram emot. Bland annat ska ett nytt logistikcenter i Göteborgsregionen byggas till 2030, och Axfoods kedjor planerar alla för att stärka sina positioner och fortsätta utmana inom sina respektive marknadssegment.

Axfoods fyra målbilder mot 2030 ger också en tydlig bild av att koncernen ska fortsätta utmana:

  • År 2030 leder vi utvecklingen mot de enklaste och bästa upplevelserna runt maten.
  • År 2030 är vi Sveriges mest inkluderande mataktör.
  • År 2030 är vi den starkaste kraften för ett hållbart mat-Sverige.
  • År 2030 har vi skapat ett friskare Sverige.

– Jag ser fram emot kommande milstolpar i Axfoods historia, där vi ska fortsätta utmana och vara ledande i att erbjuda prisvärd, bra och hållbar mat till alla Sveriges konsumenter, säger Simone Margulies.

Kategorier: Axfoodfamiljen