Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Uppdaterad varumärkesidentitet för Snabbgross

5 oktober 2020

Under året har ett arbete pågått inom Snabbgross (tidigare Axfood Snabbgross) med att utveckla bolagets varumärkesidentitet. Detta har nu utmynnat i en ny logotyp, ett uppdaterat namn och en ny grafisk profil som lanseras under hösten 2020.

Snabbgross nya logotyp

Snabbgross nya logotyp.

Snabbgross, som ingår i Axfoodkoncernen, är en av Sveriges ledande restauranggrossister med en kundbas inom restaurang, snabbmat och café. Nu uppdateras Snabbgross varumärkesidentitet vilket omfattar både en namnjustering och ett nytt visuellt uttryck.

Den nya logotypen består av en symbol samt texten ”Snabbgross”. Symbolen är framtagen ur geometriska former för att bilda bokstaven S som i Snabbgross. Symbolen kan även utläsas som ett %-tecken för att avspegla Snabbgross prisvärda sortiment. Den orange färgen känns igen sedan tidigare och är fortsatt den viktigaste identitetsfärgen för Snabbgross. Uppdateringen av bolagsnamnet gör också Snabbgross mer särskiljande och minskar risken för förväxling med koncernvarumärket Axfood.

– Med det nya och moderna uttrycket förstärker vi vårt engagemang kring delad glädje för bra mat, till bästa pris. Med en modernisering av logotypen är vi redo att fortsätta vår satsning framåt och stärka vårt varumärke på marknaden, säger Snabbgross VD Eva Pettersson.

Redan nu har logotypen bytts ut i digitala kanaler och i direktreklam. Samtidigt påbörjas omprofileringen i butiker och inom kort får de första butikerna nya fasadskyltar.

Lanseringen av logotypen sker med start den 5 oktober och infasning av den nya visuella identiteten i butiker och tryckt samt digitalt material påbörjas samtidigt. Omskyltningen av Snabbgross butiker kommer att påbörjas under hösten 2020.

Kategorier: Axfoodfamiljen