Elliot, 10 år, är Sveriges yngsta korvmakare

12 mars 2016
Sveriges yngsta korvmakare

En 10-åring från Södertälje i Stockholm är vinnare av titeln Sveriges yngsta korvmakare. Elliot Rommel kammade hem förstaplatsen med sin kycklingkorv i den spännande finalen som avgjordes i helgen på Korvfestivalen i Stockholm.

Sverige är ett korvälskande land. Därför har Hemköp och Garant, Axfoods eget varumärke, tagit initiativet till tävlingen Sveriges yngsta korvmakare, en tävling som vänder sig till barn i åldrarna 5 till 12 år.

Av alla bidrag valdes sex finalister ut för att laga till sina korvar på plats inför publik på Korvfestivalen i Stockholm. Där provsmakades och bedömdes korvarna av en jury från Korvakademien utifrån smak, utseende, konsistens, påhittighet och hållbarhet. Efter noggrann överläggning stod till sist Elliot Rommel från Mölnbo i Södertälje som vinnare i tävlingen med sin korv bestående av kyckling, färska tomater, svarta oliver, fetaost, färsk vitlök, salt, svart peppar och timjan.

– Jag är överraskad och det känns superhäftigt att ha vunnit! Nu ska jag fira genom att äta massor av korv, säger Elliot Rommel.

Elliot Rommels kycklingkorv vann med juryns motiveringen: ”En bredd av goda smaker och bra råvaror som lyfter kycklingen till en helt ny nivå”.

– Jag är otroligt imponerad av den kreativa höjden bland samtliga finalister men den vinnande korven hade verkligen något extra, säger Daniel Hallmer, matinspiratör på Garant.

Vinsten består i ett fint diplom, massor av korv men framför allt att Elliot Rommels korv nu blir det nya tillskottet i Garants ekologiska korvfamilj och lanseras lagom till årets grillsäsong i Hemköps butiker runt om i Sverige.

Övriga finalister var: Matilda Creech, 6 år, Nynäshamn, Elliot Axelsson Zanderin, 9 år, Lund, William Busch, 9 år, Lidingö, Benjamin Skoog, 7 år, Karlstad samt Emil Billinger, 8 år, från Älvsjö.

Läs mera på www.tyckomgarant.se

För bilder och ytterligare information kontakta:

Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83