Risenta är vinnare av Garant Ekostjärna 2017.
– Jättekul. För oss är priset både ett erkännande och en extra energiboost i vårt arbete att driva naturlig, växande mat, säger Risentas vd Niklas Truedsson.
Priset delades ut vid Ekogalan på Grand Hotel i Stockholm på torsdagskvällen.
En branschdag och gala som arrangeras av organisationen Ekoweb och där Axfood är en av huvudsponsorerna.
Så här lyder juryns prismotivering:
”Risenta är nytänkande och i tiden. Med till exempel vegobiffpulver där man bara adderar vatten gör Risenta bra och hållbar mat till något enkelt att tillaga även för en stressad småbarnsfamilj eller person som bara vill äta bra och hållbart, men inte har kunskapen kring att göra en egen vegorätt”.
Risenta tog hem priset i konkurrens med de två övriga nominerade: Reko Kyckling och Juica Sverige. Det var för övrigt sjätte året i rad som Garant Ekostjärna delades ut.
Varför vann ni?
– Jag tror det var kombinationen av lång erfarenhet av växande råvaror, innovativ skaparglädje och lyhördhet gentemot konsumenterna. Det ger oss en unik möjlighet att ta fram nya och inspirerande produkter, säger Risentas vd Niklas Truedsson.
Och tillägger:
– Vi vill fortsätta driva grön mat i gula kläder och erbjuda konsumenterna så många nya och goda sätt som möjligt att äta naturlig mat.
Prisets syfte är att uppmuntra och stödja utvecklingen inom den ekologiska livsmedelsproduktionen och för att nomineras ska man ha uppfyllt kravet att med nytänkande och affärskänsla utvecklat ett eller flera led i värdekedjan från idé till butik.
- Konsumentens medvetenhet och kunskap kring vad som är bra mat blir bara större och Risenta har med lanseringen av sin vegoserie fyllt luckan med ett hälsosamt ekologiskt alternativ som är enkel att tillaga, säger Ulf Reneé, marknadschef egna märkesvaror (EMV) på Axfood.
Under 2016 ökade Axfoods försäljning av ekologiska produkter med 20 procent jämfört med året innan.
För ytterligare information kontakta:
Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.