Varje år slänger svenska hushåll 720 000 ton mat. Genom att höja statusen på frysen vill Garant i en ny omfattande kampanj, Basvaror för -18°C, locka konsumenterna att använda frysen mera för att göra vardagen lite godare och enklare – och samtidigt få oss att slänga mindre mat.
– Att fryst mat har ett högt näringsinnehåll, bättre hållbarhet och slängs i mindre utsträckning än färsk mat är starka argument för att fler ska välja att fylla frysen, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
En ny undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Garant visar att 92 procent av svenska konsumenter i dag fryser in färsk mat. 66 procent gör det för att de inte gillar att slänga mat eller för att det underlättar planeringen (53 procent). Bara 14 procent säger sig dock göra det av miljöskäl. Närmare sju av tio (67 procent) upplever däremot att de i dag inte har tillräcklig kunskap om hur man använder frysen och tinar mat på bästa sätt.
– Det finns många fördomar om fryst mat som vi vill hjälpa till att slå hål på genom att sprida matglädje och smarta vardagstips för att göra vardagen i köket roligare och godare. Med frysen kan man äta säsongbetonat året om, säger Johan Neuman, Affärsområdeschef för egna märkesvaror på Axfood.
Garants kampanj startar vecka 38. Med hjälp av lifehacks i sociala medier och en inspirerande film ska tips om hur bra basvaror för frysen kan få större plats i matlagningen. Huvudperson i kampanjen är matprofilen Jonas Cramby som valt ut 13 basvaror ur Garants sortiment som han tycker alla borde ha i sin frys.
Kampanjen omfattar flera steg och rullar på under tre veckor. Bland annat förses Garants bröd med en uppmaning om att frysa bröd istället för att slänga det. Mjölkpaketen får nya baksidor med information om kampanjen. Garants hemsida, (www.garantskafferiet.se) är en viktig del i kampanjen, liksom film, spridning via Axfoods kedjors kanaler samt betald digital media.
Fotnot: Sifo-undersökningen genomfördes av Sifo i maj 2017 på uppdrag av Garant. Totalt genomfördes drygt 1 000 intervjuer.
För ytterligare information kontakta:
Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83.
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.