Willys öppnar 200:e butiken

20 september 2017

Torsdagen den 21 september är det premiär för Willys Hemma Johanneberg. Den nya butiken i centrala Göteborg blir Willys 200:e butik i Sverige. En viktig milstolpe för oss, säger Willys vd Thomas Evertsson.

Willys butik nr 200_1

När Lars Lundin startade sin lilla matbutik LL:s Livs på Hisingen i Göteborg år 1975 var det få som gissade att det var starten på ett kapitel framgångssaga i svensk dagligvaruhistoria. I början av 2000-talet införlivades LL:s livs och Willys Cash i Axfood under det nya namnet Willys, med de två röda L:en i mitten som ett minne av LL:s livs. Kedjan inledde en expansion över landet. Det som startade med några butiker i Västsverige är idag en landstäckande kedja med butiker från Kalix i norr till Trelleborg i söder. Och nu är det alltså dags för nästa milstolpe när butik nummer 200 öppnar i Johanneberg i centrala Göteborg.

–  Det är extra roligt att det blir i Göteborg, där allting startade en gång i tiden, som vi öppnar vår butik nummer 200, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.

Willys expansion har skett med obruten tillväxt och lönsamhet, under alla 17 år som företaget har funnits i dess nuvarande form har kedjan visat stark lönsamhet – något som är ovanligt i den hårt konkurrensutsatta dagligvarubranschen.

Willys expansion fortsätter. Det kommer bli fler butiker i fysisk form, men störst fokus ligger nu på expansionen online. 2016 startade Willys e-handel och innan året är slut kommer kunder att kunna beställa mat på nätet från drygt 30 av kedjans butiker på ett 20-tal orter – en siffra som kommer att fortsätta att öka under kommande år.

Några milstolpar i Willys historia:

•  1975 LL:s livs öppnar
  •  1986 Willys Cash öppnar
  •  1999 LL:s och Willys slås ihop och får namnet Willys.
  • 2000 Första butiken i Stockholm (Länna)
  • 2002 50:e butiken (Tranås)
  • 2005 100:e butiken (Skene)
  • 2006 Sydligaste butiken, Trelleborg, öppnas