Axfood arbetar strategiskt med att minska den totala användningen av fossil plast för att på så sätt minska vår klimatpåverkan. Bland de nyare satsningarna märks mer klimatsmarta förpackningar för Såklarts rengörings- och kroppsvårdsserie och Garants ekologiska frysta grönsaker.
Axfood arbetar strategiskt med att minska den totala användningen av fossil plast för att på så sätt minska vår klimatpåverkan. Bland de nyare satsningarna märks mer klimatsmarta förpackningar för Såklarts rengörings- och kroppsvårdsserie och Garants ekologiska frysta grönsaker.
– I vårt hållbarhetsarbete är det viktigt att se till produktens helhet och inkludera såväl innehåll som förpackning. Därför lägger vi allt större vikt vid att ta fram klimatsmarta förpackningar till våra egna varor, säger Lisa Säfwenberg, förpackningsutvecklare på Axfood.
För varumärken som Garant och Såklart är miljöaspekten extra viktig när en ny förpackning utvecklas, inte minst vid val av material. Förpackningen konstrueras för att undvika onödigt svinn och ska vara enkel att materialåtervinna. Den ska även innehålla så lite luft som möjligt för att undvika att ta upp onödig plats vid transport.
Arbetet med att byta ut förpackningar för Garants ekologiska frysta grönsaker påbörjades redan för ett par år sedan. Nu byts plast tillverkad av fossil råvara mot plast från förnybar råvara. Totalt omfattas åtta produkter i frysen.
– Fördelen med ett enda plastmaterial är att det går att materialåtervinna i vårt vanliga återvinningssystem istället för att gå raka vägen till förbränning. Plasten får på så sätt ett andra liv och kan användas i nya produkter så länge den källsorteras, säger Lisa Säfwenberg.
Genom att byta från plast tillverkad av fossil råvara till plast av förnybar råvara sparas cirka 26 ton koldioxid per år på vägen från råvaruframställning till att materialet når paketeringen. Det motsvarar cirka 13 000 mils bilresa eller mat för 13 personer i Sverige under ett år.
Såklarts förpackningar är tillverkade av returplast eller plast från den förnybara råvaran sockerrör. Allt papper som används till förpackningarna är FSC-märkt. Dessutom klimatkompenseras koldioxidutsläppen vid produktion och transport via certifierade projekt. Sortimentet kommer att fortsätta växa med målsättningen att erbjuda den mest miljövänliga förpackningen för respektive produkt.
Axfood arbetar systematiskt för att minska användningen av fossil plast både i produktion och butiker. Axfoodkoncernen var först i Sverige med att byta ut fossila fruktpåsar till påsar baserade på sockerrör. Axfood var även först med att införa pant på saftflaskor.
För ytterligare information kontakta:
Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83.
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.