Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Allt mer ekologiskt i Axfoods butiker

25 januari 2018

Antalet ekologiska produkter blir allt fler. Under 2017 ökade Axfood sitt ekologiska sortiment med ytterligare ett 50-tal egna varor till drygt 300 produkter. I Axfoods butiker står ekologiska varor i dag för 6,8 procent av den totala försäljningen. Målet är att nå 10 procent år 2020.

eko

Antalet ekologiska produkter blir allt fler. Under 2017 ökade Axfood sitt ekologiska sortiment med ytterligare ett 50-tal egna varor till drygt 300 produkter. I Axfoods butiker står ekologiska varor i dag för 6,8 procent av den totala försäljningen. Målet är att nå 10 procent år 2020.

Vi kommer att fortsätta att sträva efter att ligga i framkant för både mattrender och hållbarhet och att hålla hög takt i lanseringar av ekologiska varor även under 2018, säger Johan Neuman, affärsområdeschef för egna märkesvaror på Axfood.

Han tillägger:

 Bara under årets första två månader läggs nötmixer, knäckebröd, kallpressad juice, mandeldryck, spansk olivolja och chilisås till vårt ekologiska sortiment.

Under fjolåret ökade Axfoods butiker försäljningen av ekologiskt medan andelen eko av den totala försäljningen låg kvar på samma nivå som föregående år. Dessutom är ungefär en tredjedel av Axfoods egna ekologiska Garant-varor KRAV-märkta. Totalt sett märks ett litet trendbrott inom dagligvaruhandeln där ökningen av ekologiskt tidigare varit starkt och snabb.

Så här såg det ut för Axfood som helhet, med 2016 års siffra inom parentes:
Hemköp: 9,5 procent (9,3)
Willys: 6,0 procent (6,0)
Axfood totalt (inklusive Axfood Snabbgross): 6,8 procent (6,8)

Resultatet är ganska naturligt eftersom vi möter så starka siffror från tidigare år. Priset, samt att vegetariska varor under året tagit en del av kampanjutrymmet, kan vara två andra förklarigar till att utvecklingen mattats av, menar Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

På nätet är försäljningen av ekologiskt högre än i de fysiska butikerna. Hos Mat.se, numera en del av Axfood, är andelen 16,6 procent.

Axfoods satsning på ekologiskt fortsätter framöver och målet att 10 procent av försäljningen ska bestå av ekologiska varor 2020 ligger kvar.

Åsa Domeij är kritisk till EU:s nya ekoförordning som Sverige varit med om att godkänna.

 Om tio år får man inte längre odla ekologiskt i bäddar (krukor). Det, och annat i den nya ekoförordningen, hämmar tyvärr utvecklingen av ekologiskt, säger Åsa Domeij.

För ytterligare information kontakta:
Axfoods presstjänst, telefon 0702-89 89 83